Stress och kontroll mot sömnbesvär

Stress och kontroll mot sömnbesvär

Att kontrollera stressen över hela dagen kommer på sikt göra det lättare att somna.

Jag gillar inte ordet ”stresshantering”. Man kan hantera en väldig massa bollar en kort stund men är du inte professionell cirkusartist eller duktig jonglör kanske du inte kan fånga upp alla bollar efter du kastat upp dom i luften. Att kontrollera bollarna genom att inte ta mer än du mäktar med så du slipper tappa någon – det är enligt mig en mycket bättre lösning.  

Stress är ju ett beredsskapssystem i kroppen. Ju högre beredsskap ju mer redo är kroppen och hjärnan för ”action”.
Går du runt med en hög beredskap hela dagen kommer den inte bara att minska för att du vill det på kvällen. Stressen var ju menad att höja beredskapen när omgivning och situation var känt farlig och därmed göra systemen redo för fight or flight. Men när beredskapen varit spikhög hela dagen finns det egentligen inte anledning för den att sjunka på kvällen bara för att du kommer hem och sätter på tv´n. Det kommer ta tid att sänka beredsskapen som av någon anledning verkar ha behövts enligt hjärnan under dagen.

Detta är en vanlig orsak till sömnbesvär enligt Tomas Hylmö, vår psykologkompis som var med i veckans poddavsnitt och som dyker upp igen på onsdag.

Det är en bättre fungerande och mer hållbar lösning att försöka sänka stressen över hela dagen istället för att göra massa avslappningsrutiner i samband med sänggående. Av olika orsaker. Bland annat att ju fler saker och rutiner du har för dig vid sänggående ju mer har du gett hjärnan att göra och du riskerar därmed göra det ännu svårare att somna.
Skulle dessa aktiviteter dessutom inte fungera varje gång eller sluta fungera helt så skapar även detta konsekvenser.

Genom att kontrollera stressen kan du alltså få en bättre insomning och därmed också en bättre återhämtning. Får du en bättre återhämtning kommer du få mer energi och livskvalitén kommer sannolikt att öka.

I onsdagens avsnitt av Podden om Ont kommer jag, Leg. Psykolog Tomas Hylmö och Fysioterapeut Anders Johansson att prata vidare om sömnens betydelse och om strategier för att komma vidare ifrån sömnbesvär.

Häng med mig då.

Björn Rhodin
Caladrius

Fler artiklar om verktyg mot stress för stresskontroll:

”Stresskontroll”
https://caladrius.se/rehab-1/2018/1/stresskontroll?rq=stress

”Det går inte att skynda sig ner med stresse”
https://caladrius.se/rehab-1/2018/08?rq=stress

”Såhär ser du om stressen är farlig”
https://caladrius.se/rehab-1/2018/09/14/livsfarligstress?rq=stress

 

Fler podcastavsnitt om verktyg mot stress för stresskontroll:

Effektiva stressverkyg

https://itunes.apple.com/se/podcast/19-effektiva-verktyg-mot-stress/id1450311470?i=1000430664092&mt=2  

Mental återhämtning vid stress
https://itunes.apple.com/se/podcast/15-mental-%C3%A5terh%C3%A4mtning-vid-stress-och-utmattning/id1450311470?i=1000428723904&mt=2

Utmattning och stressbesvär
 https://itunes.apple.com/se/podcast/13-utmattning-och-stressbesv%C3%A4r-vid-sm%C3%A4rta/id1450311470?i=1000428253691&mt=2

Stress och smärta - Smärta och stress
https://itunes.apple.com/se/podcast/2-stress-och-sm%C3%A4rta-sm%C3%A4rta-och-stress/id1450311470?i=1000428253696&mt=2

bjorn-rhodin-05092008-img_4529-redigera-2-640x360.jpg

Björn Rhodin

“-Att kontrollera stressen över hela dagen kommer på sikt göra det lättare att somna.”

Foto: J.H Jönsson

Har du hamnat i en situation där stress gör att livet haltar? - Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig för att boka en konsultation.

Namn *
Namn
Önskad ort *
Tid för uppringning *

 
 
 
 
Björn Rhodin