Utan sömn bromsar min maskin

Sömn är ett grundläggande behov för alla människor. Vissa behöver mer och andra mindre. Det händer andra saker i kroppen när vi människor sover än det gör när vi är vakna. Det händer också andra saker i huvudet när vi människor sover än det gör när vi är vakna.

Därför måste vi få sova. Och därför blir vi väldigt starkt påverkade när vi inte får sova som människor.

Jag är likadan. Om jag sover dåligt en period av att hjärnan spinner eller att knäna värker tar det inte många dagar innan hela mitt väsen blir förändrat. Skärpan och klippet i huvudet försvinner, humöret dippar, skratten försvinner, humorn blir mindre och energin går aldrig över halv tank. Dessutom blir smärtbilden och upplevelsen mer intensiv eftersom energin gått ner och sårbarheten blir större.

Min sömn är central för min återhämtning alltså prioriterar jag den. Om jag blir tvungen att välja så behöver jag alltså välja bort netflixserien och någon timmas ”egentid” på kvällen till förmån för mer sömn.

Känner jag mig sömning innan det är dags för soffan på kvällen när hushållsgrejerna är färdiga för dagen har jag kommit på att det är bättre att bädda ner sig i sängen än i soffan.

Att ha sömnbesvär är inget ovanligt. Att ha större besvär med sömnen att det tar lite extra tid att somna på kvällarna är inget ovanligt heller.
Att ha sömnbesvär vid stress och smärta är mer regel än undantag.

Så hur skall man resonera när sömnen inte fungerar trots att man inte vill något hellre än att sova ordentligt bara en enda natt?

Du har ju säkert hört dom klassiska råden redan:

-       Svalt och mörkt sovrum

-       Ingen mobiltelefon i sovrummet alls.

-       Undvik mat, alkohol och koffein innan sänggående

-       Varva ner i god tid innan du går och lägger dig 

Det här går att läsa sig till på var och varannan webbsida om sömnbesvär.

Jag tänkte ta några punkter ur mitt perspektiv som jag fiskat upp under åren och som jag trycker på för mina klienter.

1.     Om du har ont och får ondare på kvällen när du kommer ner i varv och vilar så har du tryckt på för mycket under dagen. Så är det. Om du är snällare mot kroppen på dagen så kommer den vara snällare mot dig på kvällen. Är du taskig på dagen så är den taskig på kvällen så att säga.  Om smärtan sabbar din möjlighet att somna är detta ett vettigt ställe att börja.

2.     Är du stressad kan det vara vettigt att ”tänka klart”. Börjar hjärnan snurra på massa olösta grejer lagom till det du släkt lampan så är det ibland bättre att gå upp och börja om. Skriv ner vad du tänker på och det som händer inuti på ett papper så kan det lämna huvudet en stund och finns ändå kvar på pappret. Töm huvudet så att säga.  

En punkt som överskuggar allt annat är faktiskt mobiltelefonen. Fimpa mobilen tidigt på kvällen. Inte ljudlöst och inte flygplansläge. Avstängd. Hjärnan kommer nämligen att vilja gå till mobilen även om den är tyst. Gå offline genom att stänga av tidigt. Det kommer ge effekter snabbare än du tror.
Helst skall mobilen inte finnas med sovrummet alls.
Är du tveksam till det med mobilen kan du läsa Anders Hansens senaste bok ”Skärmhjärnan” så får du dra dina egna slutsatser på den grejen. Jag förändrade mina mobilvanor fundamentalt efter den och det gav effekter på mitt psyke redan samma dygn. Både stress och sömnkvalité är kraftig förändrat och det gläder mig. Det gick och det var väldigt skönt nästan direkt.  

Så skulle jag få komma med ett kroppsligt råd och ett mentalt råd är det att dels inte trycka sig över smärtgränserna på dagen och dels stänga av mobilen en eller ett par timmar innan du går och lägger dig.  

Till dig som nu lägger argumenten att ”jag måste köra mig över gränserna” och ”jag använder mobilens larm för att komma upp på morgonen” kan jag bara säga att dels gör du precis tvärt om mot vad kroppen behöver när du pressar dig över gränserna oavsett orsak och dels ordet ”VÄCKARKLOCKA” som är en grej som fungerat sedan den började massproduceras i slutet på 1800-talet.
Testa får du se.

På onsdagens avsnitt av Podden om Ont kommer jag prata med Thomas Hylmö som är psykolog med sömn och stress som är expertområden. Tomas gjorde som psykologexamensuppsats på masternivå en forskningsstudie , där han genomförde och utvärderade en mindfulness-baserad gruppbehandling för kroniska sömnproblem.
Honom skall vi tömma ORDENTLIGT på information om sömnbesvär, vad man kan göra åt det, hemliga trix man aldrig hört talas om och mycket mer.

Häng med oss då.

(Nedan ser ni filmerna där jag och Tomas pratar om KBT, stress och smärta i fyra filmer vi gjorde tillsammans i fjol.)

15325306_343661985991298_5613099736058533441_o.jpg

Björn Rhodin

“-Känner jag mig sömning innan det är dags för soffan på kvällen när hushållsgrejerna är färdiga för dagen har jag kommit på att det är bättre att bädda ner sig i sängen än i soffan.”

Foto: J.H Jönsson

Har du hamnat i en situation där stress och smärta gör att livet haltar? - Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig för att boka en konsultation.

Namn *
Namn
Önskad ort *
Tid för uppringning *

 
 
 
 
Björn Rhodin