Styrketräning är rehab – Rehab är styrketräning 

Styrketräning är rehab – Rehab är styrketräning 

Det går inte att skilja på dessa två ur vårt perspektiv. En korrekt utförd styrketräningsövning med en teknik du behärskar, vid i rätt intensitet och vid rätt tillfälle i relation till resten du utsätter din kropp för – kan i allra högsta grad både rehabiliterande och faktiskt även smärtlindrande.

Det går naturligtvis även åt andra hållet. Gör du en för svår övning för dig själv, i en intensitet som ligger över vad kroppen klarar av och dessutom vid ett tillfälle där du är trött, stressad och låg på energi – kan det i allra högsta grad skada dig.

All styrketräning utgår ifrån en ”grundlag” som kallas SAID. Specific Adoptations to Impossed Demands. På svenska blir det något i stil med “specifika anpassningar till ställda krav”.
Kortfattat så blir du helt enkelt bra på det du tränar. Kroppen kommer anpassa sig till det du utsätter den för. Vill du bli bra på att springa måste du träna på att springa. Vill du få större armmuskler måste du träna armmusklerna. Du kan inte träna en sak och hoppas på ett annat resultat. Eller jo. Det kan du ju. Men du behöver inte fundera så mycket på varför din träning inte tar dig närmre målet.

När du har fått övningar ifrån din fysioterapeut är syftet även där att musklerna skall anpassa sig till ställda krav.
När en undersökning är gjord av besväret och vi har bekräftat att musklerna behöver stärkas upp runt området är det exakt samma principer bakom övningarna du får som när du är själv i gymmet och styrketränar. Sen om det är gummiband eller bara en rörelse eller något som inte alls ser ut som styrketräning, det spelar ingen roll. Principerna bakom är samma.

Så världens läskigaste övning för en ond rygg, marklyft, är absolut en rehabövning gjord på rätt sätt, vid rätt tillfälle, i rätt intensitet på en nivå som passar kroppen just då.
När vi får in ryggproblem eller stressbevär som satt sig i t.ex. ländryggen tar det inte många veckor innan vi börjar lyfta in marklyftet i rehaben om situationen bedöms rätt. För marklyftet, eller höftfällningen (”hip hinge” på engelska) behöver du i relativt stor utsträckning i ditt liv och då är det viktigt att man försöker få den till att fungera.  

På onsdag kommer nästa avsnitt av Podden om Ont och det kommer bli ett riktigt djupdyk  i just ”Styrketräning och rehab”.  

Lyssna på oss då.


Björn Rhodin
Caladrius

björnrhodin.jpg

Björn Rhodin

“All styrketräning utgår ifrån en ”grundlag” som kallas SAID. Specific Adoptations to Impossed Demands.”.

Foto: @photosbygederberg


Har du hamnat i en situation där rehaben fastnat och du inte vet hur du skall ta dig vidare? - Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig för att boka en konsultation.

Namn *
Namn
Önskad ort *
Tid för uppringning *

 
 
 
 
Björn Rhodin