Ont i Nacken​​​​​​​ - Så här kan du bli av med det.

Smärta i nacken och huvudvärk är ett av de absolut vanligaste värkrelaterade problemen vi på Caladrius träffar på i vår rehab. Smärtan i nacke och huvud är en typ som inte riktigt går att ignorera. Den blir snabbt omfattande och sänker livskvalitén snabbt.
För att fler skall slippa denna smärtan skall vi här dela med oss av våra erfarenheter från vårt arbete på vår smärtlindringsklinik i Sävedalen, Partille utanför Göteborg.

Om smärtan i nacken kommer snabbt och utan förklaring behöver du undersökas av en läkare eller fysioterapeut för att utesluta allvarlig skada. Ofta är det inga problem men det finns ett antal symptom som klassas som allvarligare och detta måste undersökas.

- Plötslig kraftig huvudvärk som inte släpper

- Nacksmärta efter ett fall/stöt/knuff eller annan olycka

- strålningar ut i armarna 

- Feber tillsammans med nackvärken

- sjukdomskänsla tillsammans med nackvärken

- yrsel, illamående eller andra liknande symptom
 

MEN.

Om det inte är lika illa som ovanstående kommer det ofta på grund av att samspelet mellan nacke, skuldrorna och bröstryggen är lite skevt.
Några muskler brukar vara för spända, några muskler brukar arbeta för lite samtidigt som vardagen och framförallt arbetet driver på problemen.
Kroppen går nämligen i gamla spår. Var den spänd igår på jobbet kommer den vara spänd på jobbet idag också. Detta är något som är väldigt vanligt hos oss på Caladrius.

Rörelser med armarna ovanför huvudet brukar vara mycket svåra och kan till och med skapa med huvudvärk. Så enkla rörelser som att föna och borsta håret, ta på sig en tröja, flytta ner en skål från den högsta hyllan i köket och liknande kan innebära spränghuvudvärk och en dag i sängen på värktabletter.
Detta kan man ofta göra väldigt mycket åt själv med enkla övningar och ibland lite uppmjukning.

När armarna först framåt och uppåt skall rörelsen börja i skulderbladen. Om dessa inte rör på sig som det var tänkt utan vissa muskler håller emot säger det sig självt att det kan bli lite tokigt. Om något håller emot i ena ändan och något drar i andra behöver man inte vara fysioterapeut för att förstå att det kan bli dåligt.  


Övning 1
Scapular Punch – Hjälper kroppen att bana in skuldrornas rörelse korrekt. Kan genomföras med eller utan gummiband som på bilden och på videon.
3 set - 12 reps - 2 ggr per vecka.

Genom att bana in skuldrornas rörelse kommer funktionen förbättras och då kan spänningarna i musklerna runt omkring minska och då släpper även en del av smärtan i nacken och huvudvärken.

Övning 2
Serratus Pushup – Stärker muskeln Serratus Anterior att utföra sitt jobb som är att suga in skulderbladet mot revbenskorgen och hjälpa skuldran framåt och rotera uppåt.
3 set - 12 reps - 2 ggr per vecka

Genom att stärka musklerna som bland annat flyttar på skulderbladen kan vi skapa en bättre rörelse och spänningarna minskar runt skuldrorna och nacken. På så sätt kan vi minska huvudvärk och spänningar med smärta i nackområdet.

Övning 3
YTW – Stärker kappmuskelns nedre del, musklerna mellan skulderbladen (rhomboideerna) och kappmuskeln på ett synnerligen bra sätt.
3 set - 12 reps - 2 ggr per vecka

Genom att stärka musklerna som bland annat flyttar och stabiliserar skulderbladen kan vi skapa en bättre rörelse och spänningarna minskar runt skuldrorna och nacken. På så sätt kan vi minska huvudvärk och spänningar med smärta i nackområdet.

Övning 4
Mjukdelsmobilisering av kappmuskeln och skulderhöjarmuskeln med boll i strumpa. Hjälper musklerna som håller emot skuldrans förflyttning att slappna av och tillåta rörelsen.
30-45 sec per sida, 1-2 ggr per dag. 

Genom att mjuka upp området mellan skulderbladen kommer skuldrorna att röra på sig bättre och värken i nacken och smärtan i huvudet kan komma att avta.

Övning 5
Mjukdelsmobilisering av bröstmuskeln med boll. Underlättar rörelsen i skulderpartiet.
30-45 sec per sida, 1-2 ggr per dag. 

Genom att mjuka upp bröstmusklerna kommer dessa att dra fram axlarna mindre varpå spänningarna bak i ryggen kan komma att lätta. Detta är viktigt, särskilt om man sitter mycket på dagarna eller arbetar mycket med armarna framför kroppen. 30-45 sekunder på varje sida, 1-2 gånger om dagen

Ge detta någonstans tre till sex veckor och ni kommer märka en enorm skillnad. 

  Smärta i nacken och huvudvärk är ett av de absolut vanligaste värkrelaterade problemen vi på Caladrius träffar på i vår rehab. Smärtan i nacke och huvud är en typ som inte riktigt går att ignorera.  Foto: Johan Gederberg, @photosbygederberg

Smärta i nacken och huvudvärk är ett av de absolut vanligaste värkrelaterade problemen vi på Caladrius träffar på i vår rehab. Smärtan i nacke och huvud är en typ som inte riktigt går att ignorera.

Foto: Johan Gederberg, @photosbygederberg

 

"Jag vill bli kontaktad av Caladrius för mer information om era tjänster"

 
 
 
 
 
Björn Rhodin