”A real pain in the neck”

Jag gillar inte riktigt att rangordna smärtor och besvär. Det går liksom inte att sätta ett lidande framför något annat. Men om jag ändå måste säga något om min erfarenhet runt smärtlindring, kroppen, stress över situationer, möjlighet att vila från smärtan osv så är nacken ändå en avdelning för sig själv.  

Att kunna komma undan smärtan en liten stund för att kroppen skall få paus är helt nödvändigt i all rehab av långvarig smärta jag träffar på Caladrius.
Att lägga sig ner med benen högt hjälper för dom flesta knäproblemen. Att avlasta axeln på olika sätt hjälper för många axelbesvär och att lägga sig på rygg med benen upp på en stol (PSOA-ställning) hjälper ofta ok för dom flesta ryggarna.
Nacken börjar jobba så fort du är upprätt och ibland fungerar det inte ens att ligga ner på ett vanligt sätt för att smärtan skall pausa.  
När smärtan aldrig pausar tar det inte speciellt lång tid innan den äter sig in i livet och börjar förstöra som en parasit.

Smärta du aldrig kommer undan dränerar energi långt mycket fortare än många kan föreställa sig. Den sabbar humöret, den sabbar lusten, den sabbar aptiten. Den måste lugna sig helt enkelt. Och då är avlastade och smärtfria episoder mycket viktigt och bland det första vi frågar under våra konsultationer.
”-Finns det något du kan göra för att minska smärtbilden, ens under korta stunder?”. Finns där något bygger vi alltid vidare på just det. Är det att ligga ner med huvudet på ett speciellt sätt försöker vi skapa fler sådana situationer. Det ger oss också viktiga ledtrådar runt vad det är nacken vill göra för att må lite bättre vilket i sin tur talar om för oss vilka muskler som bråkar på andra sidan.

När jag träffar klienter som lider av problem i nacken saknas det ofta en hel del komponenter i rehaben. Både effektiv smärtlindring och avslappning men också övningar.

Ja det är svårt att hitta en avlastad position för en skadad nacke men det går i dom allra flesta fallen. Det kommer ta tid och du som klient måste vara med i processen men det kommer gå. Det kan handla om att du skall sitta upp på ett visst sätt eller rulla ihop en liten handduk och ha i ”svanken” i nacken mellan skallen och axlarna när du ligger på rygg men jag lovar att det finns lägen det blir bättre i för tillfället.

 

I många fall saknas också smarta övningar för skulderbladet. Övningen ”rodd” finns ofta men väldigt sällan vettiga övningar i rörelsemönstret ”Press” vilket innebär att skuldrornas stabilitet och rörelse är naturligt eftersatt. Dels för att en inaktiv persons skuldror i dagens samhället ofta är det men också för att musklerna som skall vara med och jobba runt skuldrorna är påverkade eftersom det finns smärta i ”andra ändan”. En del av musklerna som stabiliserar och styr nacken urspringer ifrån området runt skuldrorna och gör det då ont uppe i nacken kommer dessa få en sämre funktion.  

Så som en handlingsplan för nackbesvär som inte ger sig tänker jag såhär:

  1. Hitta en fysioterapeut som jobbar med besvär i nacke och bröstrygg.

  2. Hitta vart just din ”sweet spot” finns och hur den ser ut och plocka in den flera gånger under dagen.

  3. Gör rehaben precis som fysion säger och fråga hen hur programmet tar hand om skulderbladens stabilitet och rörelse om det är oklart.   

Nästa avsnitt av Podden om Ont kommer vara ett tekniskt avsnitt om hur vi rehabiliterar nackar på Caladrius och då främst whiplash och diskrelaterade besvär som diskbråck eller diskbuktning.

 Häng med oss då!

the-stones-3297311_1280.jpg

Nackbesvär

“Smärta du aldrig kommer undan dränerar energi långt mycket fortare än många kan föreställa sig. Den sabbar humöret, den sabbar lusten, den sabbar aptiten. Den måste lugna sig helt enkelt.”

Ger sig inte smärtan i nacken? Har det börjat äta sig in i livet? - Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig för att boka en konsultation.

Namn *
Namn
Önskad ort *
Tid för uppringning *

 
 
 
 
Björn Rhodin