Mental återhämtning - Viktigare än fysisk men inte alls lika självklar

Mental återhämtning – Viktigare än fysisk men inte alls lika självklar.

Om du hade tränat på gymmet i åtta timmar, hade du behövt vila efter då? Om du hade cyklat en hel dag, hade du behövt äta då? Om du arbetar i trädgården en hel dag på helgen, är du mosig i kroppen på kvällen då?

Även om du inte är PT eller fysioterapeut så kommer du sannolikt kunna svara hyfsat rimligt på frågorna ovanför. Det är klart kroppen blir trött vid tuff ansträngning. Det är klart kroppen behöver återhämta sig med mat och vila.

Men åtta timmars arbetsdag framför datorn, tre möten, snabb lunch där du passade på att jobba samtidigt, skynda och hämta barnen efter skolan, laga mat med ena handen och hjälpa till med läxan med andra handen, plocka lite hemma, förbereda barnens packning för utflykten imorgon samtidigt som du insåg att du glömt handla så det får du planera in på lunchen imorgon är helt rimligt? Crashar i soffan lagom till nån repris av någon amerikansk serie på TV. Slösurfa samtidigt på mobilen, kolla av sociala medierna, svara på ett par sms innan du knappt kan hålla ögonen öppna och du hinner nästan inte lägga dig raklång i sängen innan du somnat.

Har hjärnan fått jobba idag? Har hjärnan fått kastas mellan olika tankemoment? Har hjärnan behövt koncentrera sig? Har du behövt komma ihåg saker? Har du behövt hänga med i diskussioner på jobbet? I barnens berättelse om hur skolan varit? Om hur det varit på partnerns jobb?

Det är klart att hjärnan blir trött vid tuff ansträngning. Det är klart att hjärnan behöver återhämta sig med vila, avslappning och glada aktiviteter.

Ändå är det långt ifrån självklart.

Har du dessutom en smärtproblematik eller varit utmattad tidigare har du ett ännu större behov av återhämtning. Fysisk absolut, men framförallt mental.

Om jag är tvungen att välja vilken återhämtning som är just viktigast, vilket jag känner att jag behöver göra i den här texten, så är det mentalt jag väljer alla dagar i veckan.
Jag är av uppfattningen att allt behöver börja och sluta med psyket. Hjärnan styr rubbet.
Mår inte den bra behöver man enligt min mening börja där. Kroppen i sig behöver mat, dryck, rörelse och sömn. Enkelt. Får den inte det blir det segt i musklerna och det kan göra ont. Viktigt men igen, ganska enkelt jämfört med hjärnan.
Om hjärnan inte mår bra kommer den att sabba aptiten, den kommer göra dig passiv och tröttare och ditt sömnmönster kan rubbas vilket kan göra dig supertrött hela tiden. Jag menar att hjärnans besvär trumfade kroppens i många avseenden. Det kan dessutom vara så att hjärnan tolkar signaler ifrån huden och muskler som varningar och slå på smärtlarmet. Det kan bli psykosomatiskt och då blev allting väldigt mycket svårare helt plötsligt. Du VILL helt enkelt inte hamna i ett sådant läge.

Att återhämta sig mentalt är inte bara att sova. Jag är hemskt ledsen över att behöva sabba ditt återhämtningsparty med den informationen. Det räcker inte. Hjärnan behöver mer än så. Hjärnan behöver DIG mer än så.

Precis som att kroppen fungerar olika i vaket och i sovande tillstånd så fungerar hjärnan olika i vaket och i sovande tillstånd.

I podcastavsnittet om ”Mental återhämtning efter utmattning” djupdyker jag tillsammans med Anders in i hur en sådan återhämtning kan se ut. Men fram tills du hinner lyssna på det avsnittet skall jag hjälpa dig med några punkter ifrån min erfarenhet av att jobba med utmattning, utbrändhet vid smärta och mental återhämtning.

Om du någonsin får en känsla av ”åh gud va skönt detta var för huvudet” – ta vara på den känslan blixtsnabbt. Min blivande svärmor Anki Olsson i Färjestaden på Öland förklarar det så bra. Hon jobbar på förskola och att bara sitta tyst hemma i en fåtölj efter jobbet är något hennes huvud tycker är superskönt. Helt förståeligt.
Du behöver fiska upp informationen och känslan huvudet ger dig. Känns det skönt och bra så är det bra.

Känslan du får av att gå ut i naturen utan mobil, utan ljud, utan någon tid att passa, utan något annat sällskap än dig själv är något helt annat.
Känslan du får inuti efter en sådan tur – ta vara på den, smaka på den, tänk på den. Vad är det som känns annorlunda? Hur mår du egentligen när du inte varit uppkopplad? När du inte behövt passa en tid? När du får vara ifred med dig själv? Ta vara på den känslan. Smaka på den. Tänk på den länge.

Vissa människor har väldigt mycket runt sig i ett liv som spinner väldigt fort. Hur skall du ha tid med skogspromenader? Hur skall du ha tid att bara SITTA?
Är den skäggiga, tatuerade lufsen i Göteborg inte klok i huvudet? Det måste han väl förstå att sådant slöseri med tid finns det ingen möjlighet till i mitt liv?

Han förstår att du har mycket att göra.
Han förstår också du är tröttare än vad du behöver vara.
Han förstår att vägen du går på inte helt säkert leder åt rätt håll.
Han förstår att livet bara händer och att saker landar i ditt knä utan att du bett om det.
Han förstår att du sitter på ett tåg som går fortare än vad din själ hinner med.  

 Han vill bara att du mår bra och att du drar i nödbromsen innan det är för sent. Han vill att du byter stig innan du skadar din själ bortom lagning. Han vill bara att du inte jobbar bort ditt liv för att vakna upp på ålderns höst och undra ”om detta var allt det var?”.

Björn Rhodin

“-Det är klart hjärnan behöver återhämta sig med vila, avslappning och glada aktiviteter.”

“-Det är klart hjärnan behöver återhämta sig med vila, avslappning och glada aktiviteter.”


Om du behöver hjälp med din smärta och livssituation och tror att Caladrius är rätt för dig - Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig för att boka en konsultation.

Namn *
Namn
Önskad ort *
Tid för uppringning *

 
 
 
 
Björn Rhodin