Antiinflammatorisk kost

Jag har ingenting emot dieter.

Så länge de är säkra och sunda brukar de fungera ganska bra för många, både när det gäller viktminskning och hälsa. Antiinflammatorisk kost är inget undantag. Gillar du upplägget och vill må bättre verkar det vara en bra källa till riktigt god och nyttig mat. Maten som rekommenderas som antiinflammatorisk har en ganska stark överlappning mellan vanlig, nyttig mat. Inget fel med det. Kör hårt!

Skon klämmer när vetenskap som är långt ifrån tillräcklig används för att säga saker med säkerhet.

Om en diet till exempel fastslår att ”vetenskapen säger att du skall äta mindre socker” och som konsekvens gör att folk helt slutar äta frukt har det gått alldeles för långt. Forskningsresultat feltolkas, medvetet eller omedvetet, och saker man tror eller ser en tendens till hålls upp som absoluta sanningar. (Är du intresserad av det lite mer vetenskapliga bakom antiinflammatorisk kost kan jag rekommendera den här artikeln av Jacob Gudiol: https://tyngre.se/Artiklar/Allt-du-beh%C3%B6ver-veta-om-antiinflammatorisk-mat/)

Nu verkar de förespråkare för antiinflammatorisk kost jag har tittat på ha en mer nyanserad bild till sin egen diet, men det poppar upp artiklar om ”superfoods” här och var som gör det väldigt lätt för någon som är milt intresserad att sila mygg och svälja kameler. Att må bättre och minska sina inflammationsmarkörer handlar lika mycket om kosten som andra delar av livet: inaktivitet, övervikt och rökning är stora faktorer som påverkar hur du mår och hur hög låggradig inflammation du har i kroppen. Börjar du ta hand om dessa tillsammans med en ordentlig översyn av din kost vågar jag lova att du kommer märka förändringar. Däremot kommer du antagligen inte märka så stor skillnad genom att enbart lägga till ingefära, gurkmeja och blåbär i kosten. 

En annan risk jag ser med termen ”antiinflammatorisk kost” är att det spär på tron om att inflammation alltid är dåligt, när det i själva verket är tvärt om. Inflammation i rätt mängd är nödvändigt för att kroppen skall läka. Lokal ”akut” inflammation, som t.ex om man precis överansträngt ett muskelfäste, finns där bland annat för att läkande ämnen skall kunna ta sig dit de behöver. Det är först när inflammationen blir för stor eller för långvarig som den skapar problem, eller om man har en inflammation över större delen av kroppen som inte försvinner. Då säger man att det är en kronisk, systemisk inflammation och det är detta man behöver titta närmare på.

De som lyckas kommer vara de som gör en livsstilsförändring i fler delar av livet. De som äter lite bättre, prioriterar sin sömn och återhämtning samt jobbar aktivt med att få in mer fysisk aktivitet under veckan. Inflammationsmarkörer ökar helt enkelt av att vi lever ohälsosamt och minskar av att vi lever hälsosammare.

 

Tobias Marmheden

Caladrius

 

 

 

vegetables-1085063_1920.jpg

Verkar Caladrius vara för dig? Har du besvär med smärta eller stress? Eller båda två?
Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig för att boka en kostnadsfri 60 minuters konsultation.

Namn *
Namn
Tid för uppringning *

 
 
 
 
Tobias Marmheden