Utbrändhet och smärta – trötthetens bortre frontlinje.

När du har varit tvungen att ”elda ljuset i bägge ändar” är det inte omöjligt att du blir utmattad eller utbränd.

Psykisk ohälsa och smärta i kroppen utgör de vanligaste orsakerna till sjukskrivning idag och siffrorna ökar.

Jag skall göra ett försök att bidra med lite av mina erfarenheter och kunskaper runt utmattning. Kanske kan jag så ett par fröer eller hjälpa i alla fall någon i rätt riktning.

För utmattning är ingen lek. Utmattning har en obegripligt stor inverkan på hela livet. Både i den drabbades liv och i den direkta omgivningens liv. Är du dessutom drabbad av smärta på något vis är situationen ”next level” och du behöver sannolikt en hjälpande hand som förstår dig. Jag skall försöka vara just den handen i denna krönika.

Att ha ont hela tiden är jobbigt. Det suger energi bortom begreppsförmåga. Dessutom lugnar livet väldigt sällan ner sig bara för att du har ont. Ibland blir det till och med tvärt om. Att skiten runt omkring som inte fanns tidigare också börjar äta sig in i själen. Bråk med myndigheter, intyg, papper som skall skickas fram och tillbaka, läkarbesök, stressad vårdpersonal som inte förstod vad du menade mellan raderna, en partner som kanske inte förstår varför du inte kan vara som alla andra och så vidare. När den spiralen har börjat snurra går det ganska fort innan du behöver hitta en nödbroms.

Jag har nog 20 kunder nere på Caladrius igång varje vecka vars spiraler snurrar som virvelstormar just nu.
Det är väldigt vanligt.

Att vara trött och stressad är en sak – att vara drabbad av ett utmattningssyndrom är en annan sak. Symptomen och besvären är av samma typ men väldigt mycket större och mer omfattande i utmattningssyndromet. För att få diagnosen ”utmattningssyndrom” måste ett antal kriterier vara uppfyllda.

Och har du väl klivit över tröskeln och gått in i rummet med utmattningssyndromet behöver du ha både hjälp och tålamod.

Jag tror inte på skrämseltaktik riktigt men i fallet med utmattningen måste jag få förklara för er som balanserar på den tunna röda linjen hur svårt det är att komma tillbaka ifrån och hur lång tid det tar.

Ett utmattningssyndrom är indelat i fyra faser och börjar allt med en ”uppvarvningsfas”. Den skall enligt Institutet för Stressmedicin pågå i minst sex månader med hög och ökande stress.
I den andra fasen, ”akut insjuknande”, är det ofta något som händer. En stor händelse eller liknande, bra som dålig, gör att situationen går från dålig till riktigt dålig.

I den tredje fasen, ”återhämtningsfasen”, brukar trötthet få en helt annan innebörd. Jag har en klient som befinner sig i återhämtningsfasen just nu där tröttheten börjar gå över men där de kognitiva svårigheterna är besvärliga (minne, ordning och reda, förmågan att få saker gjorda, koncentrationsförmåga). Hon beskrev det såhär:
”-Tänk att du varit vaken i ett dygn och så får du gå och lägga dig fast någon väcker dig efter sex minuter för att du skall lösa ett livsviktigt matteproblem. Ungefär så vimsigt är det i huvudet hela tiden oavsett hur länge du sovit.” Och det spelar på riktigt ingen roll hur länge du sover. Du kan sova i 14 timmar, gå upp och äta, gå på toaletten, kolla två varv på tv´n och sen sova i 12 timmar till.

Efter återhämtningsfasen, där tröttheten alltså börjat lägga sig och de andra svåra grejerna i hjärnan bråka med dig kommer en fas med ”restsymptom”.
Man skulle kunna säga att det är ungefär samma grejer som hänger kvar från återhämtningsfasen men lite mer ”light”.
Och nu kommer det riktigt stökiga – Dessa besvär kan dröja sig kvar i flera ÅR.
Det görs en långtidsuppföljning av patienter med utmattningssyndrom på Institutet för Stressmedicin på Sahlgrenska i Göteborg. Studien är pågående men i oktober 2018 hade man träffat 130 av de 150 övervakade och SJU ÅR efter insjuknande hade 50% fortfarande vissa kognitiva (minne, koncentration etc.) besvär.
S J U – Å R. Är du med? Jag skriver det jag skrev i början igen: Utmattningen är ingen lek.

När jag jobbar med människorna som kommer till Caladrius finns det ofta en smärta i bakgrunden. En smärta som ätit sig in i livet, skapat stress, tagit energi, skapat massa begränsningar, gjort människan trött, börjat förstöra familjerelationen och så vidare.
Spiralen jag skrev om tidigare har snurrat på ordentligt och ofta ganska länge.

I en tidigare artikel skrev jag och Anders Johansson om två väldigt viktiga röda flaggor att hålla utkik efter. När vanliga uppgifter på dagen tar ovanligt mycket kraft att utföra och när den vanliga återhämtningen inte räcker längre. Då är det väldigt högt vatten.

Detta behöver stoppas i tid. Och tyvärr kommer ingen göra det åt dig. Det är inte ditt fel men det är ditt problem att lösa. Livet kommer nämligen inte sluta köra bara för att du är trött. Du måste in och dra i nödbromsen.

 Så länge smärtbilden är så stor och stressen (beredskapen) är så hög i kroppen kommer jag sannolikt inte kunna påverka något nämnvärt.
Min första prioritering är smärtlindring. Den andra prioriteringen är stresskontroll.
För så länge smärtan är hög kommer kroppen lägga energin där och då kommer stressen/beredskapen fortsätta vara hög.
Finns det en utmattning sedan tidigare kommer dessutom stresståligheten i individen att vara nedsatt vilket gör att man blir ännu mer känslig för stress. Det behövs ofta väldigt lite för att stressa en utmattad eller tidigare utmattad individ.

Smärtlindring genom framförallt avslappning i kombination med övningar från KBT för att få ner beteenden som kommer ifrån stress och som också orsakar stress. Till detta kommer också utbildning i de egna besvären så människan kan äga sin egen situation och där igenom minska sin oro och stress.
Där har du Caladius riktning. Detta är grunden i hur vi prickskjuter utmattning i kombination med smärta för de allra flesta som kommer till oss.

Låt det inte gå för långt. Snälla. Lyft blicken – se problemet – förstå att det kan bli konsekvenser du kanske inte kan reda ut själv – och dra i nödbromsen.

 Har du haft oturen i livet att redan sitta i klistret – Det finns ett ljus i tunneln. Det går att ta sig upp och ur kaninhålet. Men har du inte fått ordentlig hjälp redan behöver du skaffa dig det. För det är svårare än vad som är rimligt att begära att du löser det på egen hand.
Hade ditt knä eller din rygg mått lika dåligt som ditt huvud gör hade du gått till läkaren för länge sen.

“-Calm down - You got this.”

Björn Rhodin
Caladrius

“-Att vara trött och stressad är en sak – att vara drabbad av ett  utmattningssyndrom  är en annan sak. Symptomen och besvären är av samma typ men väldigt mycket större och mer omfattande i utmattningssyndromet.”

“-Att vara trött och stressad är en sak – att vara drabbad av ett utmattningssyndrom är en annan sak. Symptomen och besvären är av samma typ men väldigt mycket större och mer omfattande i utmattningssyndromet.”


Om du behöver hjälp med din smärta och utmattning och tror att Caladrius är rätt för dig - Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig för att boka en konsultation.

Namn *
Namn
Önskad ort *
Tid för uppringning *

 
 
 
 
Björn Rhodin