Tre grymma tips för att slippa Caladrius

De tre viktigaste tipsen för att slippa komma till oss på Caladrius för specialisthjälp med smärtan som aldrig verkar försvinna.

I den absolut bästa av världar hade Caladrius aldrig behövts. Det hade inte funnits någon plats för oss om ingen hade haft ont och om vården hade haft resurserna den borde. Och tro mig när jag skriver att ingen hade varit gladare än jag.
Men nu är det inte så verkligheten ser ut. Jag ser det mer och tydligare för varje dag som går.  

Dessa tre punkter är några av dem vi ser allra oftast vara ”orsaken” till att problemet inte gett med sig inom den vanliga smärtvården.

1.     Ta hand om det onda direkt – Gå inte runt och bit ihop, hitta hjälp tidigt.
90% av alla som kommer till oss har gått alldeles för länge med helt orimliga smärtnivåer. Det gör saker med huvudet och kroppen som kommer göra smärtan mycket svårare att få ner. Smärtsignaler kommer tolkas tokigt, hormonsystem riskerar att rubbas, psyket kan crasha fullständigt, sömnen riskerar att störas kraftigt och mycket mer. Detta är mycket dåliga grejer.

2.     Förstå att ALL smärta sitter i huvudet. Ju sämre du mår i huvudet ju större besvär runt smärtan kommer du ha. Ha stor respekt för ditt huvud.
Våga känn känslor, tryck inte bort dem, ignorera dem inte. Känn dem. Upplev dem. Låt känslorna motivera dig till att göra något åt smärtan.
Slår du bort allt som smärtan får dig att känna kan du skapa flyktbeteende både runt smärtan och i livet i stort och då kan utveckla en psykisk ohälsa av en sort du absolut inte vill ha. 

3.     Gör för fan som fysioterapeuten säger.
Det är rätt dumt att söka experthjälp och sen skita i råden. Eller hur?
Jag kan skriva hur mycket som helst om hur vården kring långtidssmärta brister i alla jävla väderstreck som finns och sen några till. Men faktum är att det är otroligt vanligt att den största delen av problemet ligger hos individen som fått rehabprogrammet. Och naturligtvis går det att lägga frågor som ”motivation”, ”utbildning av patienten” och sådant jag brukar skriva om i knäet på fysioterapeuten på vårdcentralen. Det går absolut. Men det är fan inte fysioterapeuten som skall utföra rehabprogrammet som det står på pappret. Det är inte fysioterapeuten som skall låta bli att skotta snö eller dammsuga under tiden som diskbuktningen håller på att behandlas. Det är inte fysioterapeuten som skall låta bli att ”bara lyfta upp fyra lådor på vinden” för att axeln inte skall falla tillbaka åtta veckor i prognosen. Det säger jag nu direkt.
Det är du. Ingen annan. Du. Ingen kommer träna åt dig. Ingen kommer följa rekommendationerna åt dig. Ingen annan kommer gå att lägga sig i tid för dig.
Det är du. Ingen annan.

Det mest intressanta med dessa tre punkter är att ”felen” i stort sett aldrig sker medvetet hos människan. I grund och botten väljer jag att tro på att alla människor vill må bättre och vill utvecklas vidare. Jag väljer också att anta att alla gör så gott de kan.
Även de som misslyckades med sin rehab på vårdcentralen gjorde så gott de kunde med verktygen som fanns till hands.
Att ”bita ihop och hålla käft” kan lösa problemet med att smärtan vill stoppa vissa aktiviteter och viktiga uppgifter i livet. På mycket kort sikt. Men när ”bita ihop och hålla käft” bara händer och helt plötsligt blir vardag är du ute på mycket tunn is.

Den absolut bästa lösningen för att inte bli drabbad hårt av kronisk smärta är att alltså sammanfattningsvis att arbeta på problemet innan den blir kronisk. Och om ni redan hamnat där och inte blir av med skiten, då är den bästa lösningen Caladrius.

Björn Rhodin
Caladrius

 I  den absolut bästa av världar hade Caladrius aldrig behövts. Det hade inte funnits någon plats för oss om ingen hade haft ont och om vården hade haft resurserna den borde.    Foto: Johan Gederberg, @photosbygederberg

I den absolut bästa av världar hade Caladrius aldrig behövts. Det hade inte funnits någon plats för oss om ingen hade haft ont och om vården hade haft resurserna den borde.

Foto: Johan Gederberg, @photosbygederberg

 

"Jag vill bli kontaktad av Caladrius för mer information om era tjänster"

 
 
 
 
 
Björn Rhodin