Att vara medvetet närvarande är bra för mer än rehaben - Det lyfter relationer.

Att vara medvetet närvarande är så mycket mer än att bara ha förmågan att bromsa stressen.

Jag sitter och skriver detta med benen dinglande över kanten på muren vid vallgraven i centrala Göteborg. Jag har solen i ansiktet, kaffet är alldeles för varmt i take awaymuggen och jag bara sitter här. Skriver ett par rader i väntan på min fästmö som är iväg och grejar.

Jag har inte rört min telefon på säkert en halvtimma fastän den har ropat på mig flera gånger. Min brutala förkylning med tillhörande astma stör mig och fastän jag vet att jag hade kunnat jobba från morgon till kväll med Caladrius utan att bli klar så gör det inget.
Inte nu. Inte i denna stunden. För jag är här och jag är nu. Inte någon annanstans någon annan gång. Jag känner mig medvetet närvarande just nu.

Att vara medvetet närvarande är något jag och resten av teamet på Caladrius jobbar extremt hårt med tillsammans med våra klienter. För det är svårt. Svårt på riktigt. Det är verkligen inte bara att göra. Det kräver strukturerad övning och upprepning. Precis som vilken annan träning som helst. Hjärnan behöver samma grej. Struktur, utmaning och tålamod.

Och bara för att jag jobbar med dessa grejer tillsammans med klienter betyder inte det att jag har lätt för det. Det är snarare tvärt om.
”If you can´t do it – You can´t teach it and if you don´t belive it, you don´t preach it”.

Jag måste utmana mitt huvud ännu mer för att “gå före” och trampa upp stigen så att säga.

Det har inte varit någon lek att komma hit där jag är just nu i huvudet. Jag är en känslostyrd, driven och fokuserade entreprenör med relativt starka drag av ADHD. Att få detta huvud att slå på handbromsen, sluta vara 14 dagar fram i tiden och istället uppskatta nuet har varit svårt.
Men jag över många gånger om dagen på att just vara medvetet närvarande, dels själv och dels tillsammans med mina klienter. Och det fungerar.
För ”Medveten närvaro” eller mindfullness som heter på engelska är inget verktyg. Det är ingen teknik du skall plocka fram när du känner dig lite stressad och behöver lugna ner dig.
Medveten närvaro är en färdighet. Det är något som behöver övas upp så det är igång hela tiden eller i alla fall kommer när det behövs. Utan att du tänker på det.

Det mesta jag skriver om handlar om hur du skall kunna komma ner i smärta, må bättre, stressa mindre, kontrollera en situation, återhämtning osv. Och det är främst det vi använder den medvetna närvaron till också.
Är du ”här och nu” kan du ta beslut om att skita i den där idiotgrejen du precis tänkte göra med ryggen och istället avstå eftersom det var det din fysioterapeut hade försökt få dig att förstå. Men är du 2 timmar, 1 vecka eller 14 dagar fram i huvudet och tänker på massa annat så kommer du sannolikt göra grejen med ryggen i alla fall och så faller du kanske tillbaka i smärta. Där har vi på Caladrius störst nytta av färdigheten ”medveten närvaro”. Det hjälper individen att fatta beslut här och nu baserat på vad vi lärt dom och då kommer rehaben också att gå mycket bättre.

Men det är så mycket mer som händer när detta fungerar på riktigt.
Även om jag är harmonisk och tillfreds i själen nu så finns det något jag ser som en ännu större vinst än att jag är mindre stressad och inte gör dumma saker med mitt artrosknä fastän jag vet att inte skall.
Min del i relationen till min blivande fru Jenny har blivit mångdubbelt bättre.

Tvärs över kanalen där jag sitter och skriver på Stora Nygatan ligger Trädgårdsföreningen i Göteborg. I gräset på en slänt jag ser därifrån jag sitter ligger ett par i 25årsåldern bredvid varandra på en filt.
Inte en enda gång under de nästan 45 minuter jag suttit här i solen har dom släppt mobilerna. Jag påstår att söta kattungarna, folk som ramlar och mat du kommer aldrig laga på Instagram inte överträffar att prata med personen som ligger bredvid på en filt i solen. Ingen av dom är medvetet närvarande. Både är någon annanstans någon annan gång. Och så var jag också. Jag var sån för inte alls längesen. Alltid var det något som drog i min uppmärksamhet. Allt utan det som egentligen är det viktigaste. Så var det innan färdigheten i den medvetna närvaron hann ikapp.

Dom tre senaste veckorna har jag och Jenny knappt ens kollat på tv. Upplevelserna tillsammans är på en helt annan nivå. Maten smakar mer, kramarna känns mer, vårblommande träd luktar mer. Allt det lilla har blivit så mycket större och har en större betydelse i sammanhanget nu. Och det är fan skithäftigt.

Att öva på medveten närvaro kan var precis hur komplicerat som helst. Men det behöver det inte bli. Jag älskar att göra det svåra enkelt, för då kan fler förstå det jag försöker berätta.

Du skall få ett exempel.

Vi säger att du skall dricka en kopp te. Normalt hade du bara skickat ner påsen, väntat en stund, vispat ett varv med påsen och sen slängt den och börjat dricka.
Men så gör vi inte denna gången.

Värm vattnet och häll upp det i ett glas.
Sätt dig bekvämt vid köksbordet och titta på glaset. Ser du hur ångan stiger? Är glaset för varmt för att hålla i? Hur känns det? Hittar du några detaljer i glaset som du inte sett förut?

Öppna påsen och lägg ner den i vattnet. Ser du hur färgen på vattnet ändrar sig? Känner du lukten som följer med ångorna från vattnet upp? Vad händer med tebladen i påsen? Rör dom på sig?

Lyft upp påsen och sänk ner den igen. Hände det något med färgen på vattnet? Hände det något med lukten? Har värmen i glaset lagt sig lite så det går att hålla i? Ta tag i glaset med bägge händerna och för det mot ansiktet. Lukta på ångorna och försök beskriva lukten som ren fakta.

Drick en mun. Hur smakade det? Vad hände i huvudet när du drack? Tänkte på något speciellt? Smakade det något?
Drick en mun till.


Det här är en typisk övning för medveten närvaro. Detaljfokusera och tvinga dig att vara här och nu utan att det får plats något annat i huvudet just då. Och såhär går att göra med nästan vad som helst. Du kan absolut göra samma sak i skogen, vid havet, vid köksbordet när du äter mat, var som helst. Se det som går att se. Känn det som går att känna, lyssna på det som hörs, upplev det som skall upplevas.
Här och nu.

Det är såhär du övar upp färdigheten ”Medveten närvaro”.
Och det är helt grymt när det börjar fungera.

Björn Rhodin
Caladrius.

 

 "-För jag är här och jag är nu. Inte någon annanstans någon annan gång."

"-För jag är här och jag är nu. Inte någon annanstans någon annan gång."


 

"Jag vill bli kontaktad av Caladrius för mer information om era föreläsningar"

 
 
 
Björn Rhodin