Mat när det gör ont

Jag älskar mat. Jag älskar att laga mat. Jag älskar att handla och gå och botanisera mellan livsmedel och ingredienser. Jag älskar att planera mat, att väva ihop smaker och livsmedel och försöka skapa olika harmonier i smakerna.
Att laga god och på samma gång nyttig mat är en av mina stora passioner i livet.

Men jag pallar inte heller att äta ordentligt när jag har ont, är stressad eller överarbetad.

Jag hoppas att denna enkla artikel kan bidra med kunskap, förståelse och inspiration för vad energin du får i dig via maten gör med din kropp och vad konsekvenserna är om energin är för låg ur ett rehab-perspektiv.
Jag tänkte också försöka bidra med ett par tips på mat som är bra grejer och som går otroligt fort att göra som jag har fått lära mig under åren. Med ganska små medel kan vi klippa hörnen och gå genvägar utan att för den sakens skull försämra maten.

Ingenting i kroppen är enkelt – i stort sett allt är komplicerat. Det jag skriver om här är olika pusselbitar i det otroligt stora och svåra pusslet ”En kropp med ont”.

Att ha ont är jobbigt på flera olika plan. Min poäng med hela den här artikeln är att det kanske går att må lite bättre bara genom att äta hyfsat ok.
Dante Alighieri skrev om olika grader i helvetet i ”Den gudomliga komedin”. Jag menar att man kanske inte måste vara på djupare nivåerna hela tiden. Det kan mycket väl gå att arbeta sig uppåt.
Maten kommer vara en helt central del i den klättringen.

Kroppen och hjärnan måste ha energi. Ni som följt Caladrius tidigare vet att all smärta sitter i huvudet. Inte bara den psykosomatiska utan precis allt. Tolkningen av signalen ifrån det skadade området görs i hjärnan. Utan att gå in på för många detaljer känns det kanske logiskt att förstå att om hjärnan är trött och energilös så kommer tolkningen av smärtsignalerna inte fungera på samma sätt som om hjärnan hade bra med energi.

Om vi håller oss kvar i huvudet och går in på det psykologiska så kräver det ordentligt med energi för psyket att ha ont. Att vara orolig för smärtan, vart den kommer ifrån, hur du skall göra för att bli av med den, hur natten kommer bli med sömnen, frustrationen över att du just nu inte kan göra saker som du vill eller kunde göra förr och så vidare. Allt detta kräver energi av huvudet. Alla tankar och känslor konsumerar.
Är du dessutom då låg på energi ökar din sårbarhet för alla dessa beteenden, negativa tankar och negativa känslor. Äter du hyfsat har du däremot ok med energi och då ökar motståndskraften, du kommer ha energi att ta tag i din situation och även energi att göra det som kommer krävas av dig för att spiralen skall vändas.


När det gäller stress som vi har skrivit och pratat mycket om tidigare, gäller samma sak där.
Låg energi -> låg stresstålighet/hög sårbarhet för negativa känslor och oönskade beteenden. Låg energi ökar också stressen på andra nödvändiga system i kroppen.
Hög energi -> rimlig stresstålighet/mindre sårbarhet.
Eftersom stress är ett beredskapssystem i kroppen kommer vi tjäna stort på att minska det ur ett rehab-perspektiv. Till detta måste jag också krångla till det och nämna att stresståligheten kan vara nedsatt sedan tidigare om man varit utmattad eller har andra tillstånd som påverkar.

När kroppen är skadad eller sjuk behöver den naturligtvis energi. Ofta mer än vanligt. Dels för att själva läkningen runt vävnadsskadan konsumerar energi men också för att kroppen ofta kompenserar och får anstränga sig hårdare på de andra delarna för att göra det kroppen behöver. Har du t.ex. skadat ett knä är det inte ovanligt att benet/höften/ryggen på motsatt sida blir överbelastat för att den sidan fått göra alldeles för mycket nu när den andra sidan är skadad.
Har du för lite energi i kroppen för att maten inte funkat ok kommer läkningen att påverkas och du kommer bli onödigt trött i en kropp som redan innan hade det tufft.

Låg energi -> Eventuellt negativt påverkad läkning/trötthet i kroppen som redan innan fått jobba hårt.
Hög energi -> Normal läkning/goda förutsättningar till övrigt stark fysik.

När man har ont blir ofta självkänslan påverkad. När du inte orkar eller kan göra samma saker med kroppen som du kunde förut kan det bli stökigt i huvudet på fler sätt än det du läst om tidigare.

Att vara stark, hel, att orka göra det du vill och att se ut på ett speciellt sätt som är viktigt för dig är alla viktiga saker för självkänslan.
När du inte kan röra dig på samma sätt som tidigare är det möjligt att du går upp i vikt eller att kroppen förändrar sig estetiskt på ett sätt du inte är bekväm med.
Så är det för många. Så är det för mig med.

Jag vill berätta för dig att du gör dig en enorm otjänst genom att börja banta samtidigt som du rehabiliterar en skada som ger smärta. Lägg ihop allt det negativa jag skrev om under kategorin ”Låg energi” och plussa på det faktum att kroppen sannolikt inte kommer släppa vikt så blir det kanske enklare att förstå hur dålig idé det är.
Kroppen prioriterar smärtan långt mycket högre än att gå ner i vikt vilket gör att du kan hamna i en situation där du får allt det negativa av för låg energi men går ändå inte ner i vikt.

Jag har full förståelse för att spegelbilden inte är din vän – Den är inte min vän heller när jag haft som ondast i mina knän. Det är helt värdelöst. Jag vet. Men det finns bra tillfällen att försöka ”komma i form” och det finns riktigt dåliga tillfällen. Att försöka under rehabilitering av smärtande åkomma faller i den senare kategorin.

Så hur gör du bäst när du har ont, är trött, låg på energi, trött på skiten, inget gastronomiskt fenomen i köket och kanske inte ens har någon aptit för mat?

Under åren har jag samlat på mig en relativt omfattande erfarenhet runt detta. Och jag tänkte ”koka ner” en del av soppan till ett par punkter för dig.

1.     Matlådor går att äta på fler ställen än jobbet. Det går att laga större måltider när man är lite piggare och frysa in för att ta fram när det är en sämre dag.

2.   Använd det du kan om mat när du handlar. Läs på paketet. Ju färre ingredienser det står på innehållsförteckningen ju bättre är det.

3.     Var inte feg för halvfabrikat men läs på paketet.
Färdiga köttbullar som innehåller 85% kött är i själva verket ganska bra grejer. Låter det lite så kan du sätta det i relation till vanliga frysta kycklingfiléer av kända märken som innehåller 80% kyckling.

4.     Är aptiten dålig och energin låg – Drick maten.
Smoothies. Världens enklaste sätt att få i dig bra grejer utan några större insatser.
3 dl Mjölk/Yoghurtbas, någon deciliter eller två med frysta bär av egen smak, ½ avokado och en deciliter havregryn så är du hemma. Där har du protein, fett och kolhydrater på ett enkelt och nyttigt sätt som du själv har kontrollerat.

5.     Hitta 2-3 signaturrecept du kan lära dig att laga i köket.
Det kanske kan se ut typ såhär utan värdering av val av dieter:
1. Spaghetti och köttfärssås (Fullkornspasta och färdig tomatbas som du blandar i stekt köttfärs).
2. Köttbullar, potatis, ärtor och sås. (Köttbullar med hög köttprocent, kokt potatis, kokta ärtor och en färdig sås med få ingredienser).
3. Lax, potatis, broccoli och kall sås (Laxfiléer – salt, peppar, kryddor in i ugnen, kokt potatis, kokt broccoli och sås på hälften matlagningsyoghurt och hälften mjukost med pepparrotssmak).  

Lita på mig när jag säger att du kan må mycket bättre genom att lägga ner mer tid och hjärta på maten du äter.
Det gäller alla.
Speciellt för dig som har ont.


Björn Rhodin
Caladrius.

Björn i sin favoritmiljö i livet där han får ro i själen.   Foto: Jenny Olsson

Björn i sin favoritmiljö i livet där han får ro i själen.

Foto: Jenny Olsson


Om du behöver hjälp med att få ordning på din energi och din smärta - Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig omgående.

Namn *
Namn
Önskad ort *
Tid för uppringning *

 
 
 
 
Björn Rhodin