Mamman - Lösningar för besvär kopplat till graviditet och förlossning

Morsan.
Mamman.
Modern.
Superhjälten.

Jag träffar dem varje vecka. Kvinnor som konsekvent ger allt av sin själ till alla andra utan att ha något kvar i reserven till sig själv och det här jag skrivit om förut. Men dagens text kommer att handla om de fysiska konsekvenserna det innebär för vissa kvinnor att vara mamma.

Att ha genomgått en eller flera förlossningar innebär alltid konsekvenser för kroppen, på ett eller annat sätt. Det skall vara så. Naturen har tänkt det så.

Det räcker alltså inte att människan bakom mammarollen konsekvent ger bort allt hon äger och har i energi utan ibland bråkar kroppen samtidigt.  

Det är faktiskt inte ovanligt att jag träffar tjejer som gått i flera år med smärtor och olika typer av besvär som går att koppla till graviditeten och förlossningen. Men oavsett hur länge besvären funnits finns det en del att se över.
Denna artikel handlar om just det. Vad är det för vanliga grejer vi på Caladrius ser dagligen och hur jobbar vi med dessa?

Utan att bli för ”bildlig” så förstår du som läser att något har hänt med musklerna i magen och i bäckenplattan och underlivet vid förlossningen. Så är det liksom bara. Det är den vägen barnet skall ut och det är så vi människodjur levererar våra avkommor, så att säga.
Detta måste få dra ihop sig och mycket av det löser kroppen själv. Men i de fallen när det inte drar ihop sig ordentligt själv eller det kanske blivit bristningar eller muskelskador vid förlossningen har vi en annan typ av besvär att ta hand om.

Vanlig åkomma #1 Caladrius möter:

-       Nedsatt funktion i djupa tvärgående bukmuskeln (Transversus Abdominis).
Denna muskeln skall fungera som korsett runt magen och ländryggen och är den inte riktigt med på noterna kommer stabiliteten i ryggen bli taskig. Denna muskeln är utsatt eftersom det har legat ett barn och buffat i buken i 9 månader.
Därför kan t.ex. toalettgående vara svårt i början. Det finns dåligt med krystfunktion så att säga.
En dålig bålstabilitet öka risken för t.ex. ländryggsproblem.

-       Lösningen
En fysioterapeut med kompetens kommer kunna hjälpa dig att börja hitta musklerna igen och även arbeta upp funktionen i de musklerna som kanske inte är superpåverkade av just graviditeten och förlossningen.

Vanlig åkomma #2 Caladrius möter:

-       Nedsatt knipfunktion.
När bäckenmusklerna i underlivet blir utsatt för en förlossning blir dessa såklart påverkade. Det kommer i sin tur påverka ”hålla tätt”-funktionen, något som kan hänga kvar i många år efter förlossningen om musklerna inte fungerar ok.
Bäckenplattan utgör dessutom botten i ”bål-tunnan” som skall kunna bygga upp ett tryck inuti buken för att stabilisera ryggen.
Så stabiliteten i ryggen är inte bara påverkad av att bukmusklerna är påverkade av gravidititen utan även av att det viktiga båltrycket kommer få väldigt svårt att skapas när det inte finns någon botten i tunnan.
Detta kommer precis som den nedsatta bålfunktionen att öka risken för t.ex. ländryggsproblem.

-       Lösningen
Jobba på knipet. Är det svårt, hitta andra sätt att hitta ditt knip. Vi använder liknelsen ”dragkedjan”. Tänk att du skall gå på toaletten och göra ”nummer två” fast det finns ingen toalett. Då måste knipa. Den känslan drar du fram mellan benen och hänger upp på en krok som sitter strax under naveln. Som en dragkedja bakifrån och fram.
Det är ett sätt att hitta sin knipfunktion på.

Vanliga åkomma #3 Caladrius möter:

-       Psykisk ohälsa.
Det är otroligt vanligt att det är en orolig, stressad, ängslig och nedstämd själ som finns bakom den högpresterande kvinnan till mamma.

Det skulle ju vara enkelt och rosenskimrande att ha barn? Det skulle ju bara vara skratt och mys och laga god och näringsriktig mat till barnet som skulle vara friskt hela tiden? Det var ju i alla fall så på Instagram…

Verkligheten är som många upplever helt annorlunda. När stressen och oron över förlossningen och graviditeten många upplever gått ifrån vild panik till kontrollerad panik och barnet är friskt och sunt slår verkligheten ibland ner som åska i berg.

Barnet är förbannat, ingen aning om varför. Barnet är förkylt, igen. Tredje månaden i rad nu. Barnet är vaket två timmar mitt i natten men sover på dagen när du har supermycket att göra.  
Barnet har INGA planer på att äta ditt mosade ägg med broccoliröra. 95% på golvet och resterande 5% fördelat över ansiktet och på din nya tröja.
Verkligheten ser inte ut som på Instagram. Samtidigt finns det ofta en uppdämd stress, frustration och hopplöshet i själen.
Det konstiga i hela den här grejen tycker jag är inte att det är så många som mår så dåligt utan att fler inte pratar om det.

-       Lösningen

Har du besvär du mår dåligt av varje dag och känner att du inte har rätt verktyg för att hantera situationen i själen – ta hjälp av en specialist. Jag rekommenderar en kompetent psykolog med KBT/ACT-kompetens alla dagar i veckan. Enligt min mening finns det ingen bättre investerad peng och tid än i ett sådant proffs.
Vill du däremot börja själv tänker jag i första hand på medveten närvaro eller ”mindfullness”. Det finns en hel del appar och webbsidor som fungerar helt ok för detta. I alla fall till en början.  

Dessa tre punkter är vanliga. Riktigt vanliga bland de jag träffar varje vecka. Och mycket av besvären går att påverka till stor del. Kanske inte allt men jag kan åtminstone lova dig en förbättrad situation.

Och det kanske är en början?

 

Björn Rhodin
Caladrius

 Björn Rhodin:  ”-Att ha genomgått en eller flera förlossningar innebär alltid konsekvenser för kroppen, på ett eller annat sätt.”   Foto & arrangemang: Terese Rhodin .

Björn Rhodin:
”-Att ha genomgått en eller flera förlossningar innebär alltid konsekvenser för kroppen, på ett eller annat sätt.”

Foto & arrangemang: Terese Rhodin.


Om du behöver hjälp med besvär du tror kommer ifrån graviditet och förlossning? Fyll i formuläret så kontaktar vi dig personligen inom kort.

Namn *
Namn
Önskad ort *
Tid för uppringning *

 
 
 
 
Björn Rhodin