Har du varit för trött under för lång tid för att orka?

Jag träffar otroligt många starka människor varje dag. Både som kunder i rehab och som publik på föreläsningarna jag har förmånen att få hålla landet över. Många har varit för starka för länge. Många lägger ut precis allt de äger och har i energi på jobbet för att sedan nästan crasha när väl soffan är inom armlängds avstånd.

Dagar blir till veckor och veckor blir till trötta år.

Jag lyssnar när dessa starka människor berättar sina historier om sina liv och det finns en stor samstämmighet bland alla nyanser.

Absolut största merparten identifierar sig som ”high performers” som drivs av antingen en jakt efter kicken eller en flykt ifrån en jobbig känsla. Inte sällan har det varit en jakt efter kickar när livet varit bra och sedan när saker och ting ändrat sig har pendeln slagit över och själen har behövt fly för att orka.

Jag träffar också väldigt mycket sjukvårdspersonal. Allt ifrån vårdbiträden till överläkare och allt där i mellan. Jag träffar även en hel del personal inom skolväsendet.
Och det är något med dessa två samhällsviktiga arbetsplatser. Skolan och vården. Något som gör att högpresterande individer är överrepresenterade, i alla fall på de arbetsplatser jag har besökt.
Jag har en teori om detta. Jag tror helt enkelt att arbetsplatserna som en gång såg fina, starka och inspirerande ut och där man kunde göra skillnad på riktigt, har förändrats och de enda personerna som står ut och klarar av nya arbetsbördan är ”high performers” som offrar sin egen energi för patienter och elevers skull. För att andra inte skall bli drabbade av situationen.

I dagens samhälle är det på många ställen en så kallad ”Don´t ask – Don´t tell”-situation, framförallt i vården enligt min mening. De flesta vet att utan personal som överpresterar varje dag hade allt kollapsat. Och detta är systemfel på politisk nivå. Det behövs otroligt mycket mer resurser än verksamheterna ges idag. Detta problem löser vi inte i en artikel på en webbsida idag.

I stället skall jag göra ytterligare en ansats att hjälpa mina hjältar där ute att ha energi kvar efter arbetsdagen. En påminnelse om en del jag skrivit om tidigare och förhoppningsvis kan jag då nå ut till några till.

1.     För att ta kontroll över energin måste du ha fakta. Vart går energin och hur mycket har du? För en tid sedan skrev jag en artikel om ”Need to do” och ”Nice to do”. Den kan vara ett bra första steg.

2.     Prioritera dig själv och fyll på dina egna depåer. Skall du ha energi kvar själv är en grundförutsättning att du inte ger bort det du har. Då har du liksom inget kvar.
Gör saker som ger dig energi, både fysiskt och i själen. Är det att göra precis ingenting så är det så. Ingen skall någonsin komma och tro att de kan bestämma vad du skall göra för att få energi. Vissa springer – andra gör absolut ingenting. Är depåerna tomma så gör du vad du behöver göra och så är det BRA med det. Är de inte helt tomma kommer fysisk aktivitet kunna hjälpa till att fylla på dem.

3.     Du behöver vara med på att det som fungerade att göra förr i ett visst tempo och i en viss mängd nu kanske inte är lika självklart. Så kan det bli när stressen legat på för länge. Jag skrev tillsammans med Anders en artikel om detta också för ett par veckor sen. ”När blir stressen farlig?”.
Det är ok att inte orka lika mycket förut just nu. Det är också ok att behovet av vila och återhämtning också är större just nu.
Gör du rätt kan du förändra det till det bättre.

4.     Du är värd att må bra. Du är värd att ha energi fastän du ser att andra behöver vad du kan ge.
Att ge andra energi och vara där för dem innebär inte per automatik att du måste offra dig själv. Det kommer aldrig hålla. Du behöver disponera energin du har till dig själv och till det som du ser verkligen är nödvändigt.

5.     Ibland kräver livet mycket av människan. Det behöver finnas lite extra sparat på energikontot för dessa dagar.


Om du inte förändrar något så kommer sannolikt inget att ändras i ditt liv. Vill du att din situation förändrar sig är lösningen sannolikt inte att vänta på bättre tider.

Jag har fortfarande till dags dato inte träffat någon vars liv ”bara lugnat ner sig”. Så det här man säger att ”ja men jag skall bara göra detta sen kommer allt lugna ner sig”, händer väldigt sällan.

Du behöver in och påverka situation själv också.

Björn Rhodin

 Björn Rhodin: "- Inte sällan har det varit en jakt efter kickar när livet varit bra och sedan när saker och ting ändrat sig har pendeln slagit över och själen har behövt fly för att orka.”

Björn Rhodin: "-Inte sällan har det varit en jakt efter kickar när livet varit bra och sedan när saker och ting ändrat sig har pendeln slagit över och själen har behövt fly för att orka.”


Om du behöver hjälp med trötthet, utmattning och andra stressrelaterade besvär kan du alltid kontakta oss. Vi har lång erfarenhet av detta.

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig!

Namn *
Namn
Önskad ort *
Tid för uppringning *

 
 
 
 
Björn Rhodin