Diskbuktning i ländryggen

Tänk dig att du är ute och påtar i trädgården. Du har jobbat länge och gjort det riktigt fint, nu skall du bara rycka upp det där sista lilla ogräset ur jorden och – pang! Ryggen. Fan.

Du tar dig till en fysioterapeut som undersöker dig och kommer fram till att du har fått diskbuktning. Fysion förklarar att disken nästan alltid buktar bakåt i de här fallen och att den trycker på en nerv, det är därför du också har ont en bit ner i rumpan och låret på ena sidan.

Vad skall du då tänka på? 

För det första: Det kommer läka ut om du tar hand om det på rätt sätt 

 Kroppen har en fantastisk förmåga att läka sig själv, det krävs stora eller väldigt långdragna problem för att någonting skall sätta sig permanent. Det kan ta några veckor för den värsta smärtan att lägga sig och några månader innan det är helt borta, och efter det är det viktigt att du lugnt och försiktigt börjar röra dig som vanligt igen.

För det andra: Just nu skall du undvika böjningar och rotationer av ländryggen

 Det är i de här positionerna disken är som svagast och kan bukta ännu mer om du inte är försiktig. Tänk på att ryggen kan böjas när du sätter dig i en bil – här kan du rulla ihop en handduk att ha i svanken så håller den sig neutral. Har du ett lågt handfat? Böj ordentligt på benen!

För det tredje: Lyft ingenting tungt, framför allt inte med bara ena armen 

 Även om inte ryggen böjs eller roteras speciellt mycket så blir kraften större om du bär någonting tungt. Att lyfta med bara en arm kan dessutom skapa en rotationskraft utan att du är medveten om det. Låt någon annan bära matkassarna och hjälp i stället till att plocka upp dem när du är hemma. Påsen står självklart på köksbordet när du plockar!

För det fjärde: Ingen dammsugning eller andra aktiviteter med långa hävarmar

 Ju längre hävarm desto större belastning på ryggen. Om det dessutom är ett ökat motstånd i andra änden av hävarmen (dammsugaren suger fast i golvet eller en matta) blir det ännu tyngre. Och inget fuskande! Låt det gå en eller två veckor utan smärta innan du utmanar ryggen igen. När du är smärtfri är ryggen kanske läkt, men än är den inte stark.

Sist men inte minst – fysioterapeuten kommer troligtvis ge dig specifika övningar som på olika sätt böjer ryggen bakåt.

Kom ihåg att det vi är ute efter här är att smärtan förflyttar sig närmare ryggraden. Det är alltså ett bättre tecken om du helt plötsligt känner mindre i låret och mer i rumpan, även om smärtan är lite större! 

Tobias Marmheden
Leg. Fysioterapeut (MAR)
Caladrius

 Idag reder vi ut ett par saker om facettledsartros.

Idag reder vi ut ett par saker om facettledsartros.


Vill du komma i kontakt med oss på caladrius för att få hjälp?
Fyll i Kontaktformuläret nedan så ringer vi upp!

Namn *
Namn

 
 
 
 
Sofia Örnefors