Tre punkter som kan minska lidandet genom att lindra smärtan

Minska lidandet genom att lindra smärtan

Vadå ”Det går inte?”
Vadå ”Du får lära dig leva med detta”?
Vadå ”Mer medicin”?

Det finns absolut möjlighet att minska både lidande och eventuellt smärtnivåer. Du kanske inte blir helt bra och livet kanske fortfarande kommer vara utmanade - men för många räcker det skiten bara minskar i intensitet.

Jag skall förklara varför dessa frågor provocerar mig så mycket. Tyvärr är formuleringarna något vi på Caladrius hör talas om flertalet gånger i veckan. Framförallt på individer där smärtan är av ”okänt ursprung”. Individen har ont, får allt ondare med tiden men det finns ingen självklar orsak.

Någon har alltså baserat på röntgen, en ofta bristfällig fysisk undersökning och med fullständig avsaknad av psykosocial frågeställning fått fram rekommendationen ”Du får lära dig leva med detta”.
ÄR DU PÅ RIKTIGT ELLER? Jag blir så jävla arg.
Häng med nu skall jag förklara varför.

1.     Oavsett smärta kommer stress och försämrad mental hälsa att påverka symptomen. Oavsett vart stressen och smärtan kommer ifrån.
Att ha ont skapar stress – Att ha stress skapar ont. NATURLIGTVIS måste vårdgivaren undersöka hur stresspåverkad individen är. Är det inte gjort är det en stor pusselbit som saknas. Mona-Lisa hade ju sett kanon ut på Louvren utan näsa och mun, eller hur? Det är ungefär den storleken på inverkan i rehabiliteringen vi pratar om.

2.     Vid en skada eller sjukdom är orsaken till smärtan i de allra flesta fall muskulär. Det betyder att muskeln är för spänd och har varit det av olika orsaker under en längre tid. Det gör att den blir öm och kan ge smärta.
Avslappning kommer att fungera smärtlindrande.
Alla med smärta behöver slappna av. Både psykiskt och fysiskt. För vissa verkar avslappningen smärtlindrande och på så sätt även lindrande av lidandet under en liten stund.

3.     När det pratas om medicin som smärtlindring sägs det att en bra medicin tar bort ungefär 50% av smärtan du bär på. Det finns alltså 50% att jobba på själv eller med en vårdgivare typ fysioterapeut. Att säga till en individ att denna ”får lära sig leva med detta” innan dom sista 50% är omhändertagna enligt konstens alla regler är direkt oansvarigt.
Vi träffar massor av människor som faktiskt lyssnat på vad som sas och funnit sig i att det var så livet var. Utan att arbeta på avslappningen, på stresskontrollen, på det mentala och på vetenskapligt och rutinerat upplagd fysioterapi.

DÄRFÖR mina vänner, dåre som direktör, går det att i alla fall minska lidandet i de allra flesta fallen av smärta. För i de allra flesta fallen ÄR inte avslappningen på plats eftersom det är fruktansvärt svårt att åstadkomma på egen hand utan kunskap. I de allra flesta fallen ÄR den mentala hälsan inte så bra eftersom att ha ont hela tiden gör människor ledsna och nedstämda.

Vad är då lösningen på detta? Finns det någon quick fix?
Tyvärr inte. Och ju längre du haft ont ju längre tid kommer det eventuellt ta att minska på lidandet och smärtan. Kroppen fungerar så. Smärtsignalerna tolkas tokigt ju längre smärtan har ”larmat” så att säga och huvudet med allt vad det innebär blir mer och mer komplicerat med tiden.
Men ni skall få med er tre riktigt skarpa tips.

1.     Ni måste ha en fysioterapeut som kan sin skit. Som vet vad den pratar om. Och som har erfarenhet av kronisk smärta.
Det är osannolikt att ni löser en så komplex situation med Google och Youtube.

2.     Ni måste ha respekt för huvudet. Du och en terapeut måste arbeta på huvudet tillsammans. En stor del av lösningen till att minska lidandet av smärtan handlar om beteendeförändringar, acceptans och vardagsstruktur. En KBT-terapeut helt enkelt.

3.     Sluta inte försöka förbättra situationen men slutför behandlingarna och utvärdera efter. Gör inte allt på samma gång för då är det väldigt svårt att veta vad som verkligen fungerade – eller om ni har otur, gjorde situationen värre.

Björn Rhodin
Caladrius

 

 

 

18112016-C93A9629.jpg