Fem tips om stresskontroll

Fem skarpa tips om stresskontroll –
Det räcker inte att ”hantera” stressen. Du måste kontrollera situationen.

 

Vad gör man när allt det fina snacket om ”stresshantering” inte fungerar? När det inte räcker med att andas med magen och lyssna på Enya i 15 minuter?

Vad gör man när man inser att ”hantera” inte är ett alternativ. När man inser att man istället måste kontrollera situationen?

Jag vet fan inte. Ibland vet jag bara inte. Hur skall man kunna bara ta bort problem i barnens skola? Hur skall man kunna ta bort vardagen som äter upp en? Hur skall man kunna ta bort ekonomiska problem som man själv inte skapat? Det fattar ju vem som helst att det inte är möjligt. Så säg aldrig till mig att ”tänka på stressen”. Det är det ENDA jag tänker på ibland. Hur mycket grejer det är runt omkring som jag inte kan påverka.

Det spelar ingen ROLL hur mycket jag andas med magen, hur mycket mindfullness jag försöker med, hur mycket smarta grejer jag gör med kroppen. Det spelar ingen ROLL när någon eller något konsekvent slukar all den energin du har skapat. Inklusive den extra du trollade fram när du fick några minuter för dig själv igår kväll.

Naturligtvis behöver man göra vad man kan på egen hand. Ingen kommer ge dig de bästa förutsättningar på ett silverfat och säga ”Var så god”. Du måste skapa dem själv. Ingen kan göra det för dig.  

Men hur gör vi då för att disponera energin i dagen? Hur gör vi för att ta kontroll över situationen och äga frågan över stressen?Ibland vet jag fan inte. Det finns ingen självklar grundbult eller quick fix.

Men jag har lärt mig detta för egen del, och detta är min personliga prioriteringsordning:

0.     Högsta prio – Duglig kondition och OK mat. Helt nödvändigt. Hjärnan måste ha tillräckligt bra bränsleförsörjning för att kunna kämpa mer än normalt. Finns det ingen energi i redskapet som skall utkämpa kamperna spelar resten ingen roll. ´

1.     Vi krigar på en front åt gången.
Även om skit aldrig kommer ”en och en” utan i klasar måste du prioritera slagen. Är det flera problem som behöver tas omhand samtidigt är det dessutom viktigt att du har kapaciteten till det. Är du redan innan slagen börjat nedkörd i botten och i dåligt fysiskt skick kommer du få det väldigt svårt.

2.     Energidisponering. Problem tar energi. Jobbiga känslor tar energi. När du vet att varken problemen eller känslorna kommer försvinna över natten är det viktigt att dirigera om energin dit den verkligen behövs.
Fimpa allt onödigt:

              a.     Gå Offline ifrån sociala medier  en-två timmar per kväll. Jag garanterar att din hjärna kommer tacka dig.

              b.     Energitjuvar – Finns det folk eller aktiviteter i ditt liv som tar mer än dem ger, avstå från dessa.
 

3.     Acceptans.
Vissa typer av problem försvinner snabbt med enkla lösningar. Andra gör det inte. Acceptera det akuta men inte det långsiktiga. Ett problem som tar energi och får dig att må dåligt måste bort på något vis. Det kanske inte går idag eller imorgon men det måste försvinna på sikt. Du kanske inte kan göra så mycket åt det idag och det är ok. Det kanske är en långsiktig plan som behöver på plats.
Men om du ältar problem varje dag som du inte kan lösa just nu kommer du glömma bort att leva. Problemen kommer konsumera dig och allt det fina och bra i ditt liv kommer sakta glida ifrån dig.
Och så kan vi inte ha det.  

4.     Glädje. Du måste ta in glädje i livet. Planera roliga saker. Gör saker du tycker om. Den positiva energin kommer hjälpa balansen i huvudet. Och den är grymt viktig.
 

Dessa fem punkter hjälper i alla fall mig när det blåser som mest på havet.

Jag hoppas det kan göra det även för dig.

Björn Rhodin
Caladrius

 Foto: Jörgen Jönsson

Foto: Jörgen Jönsson

 
 
 
 
Björn Rhodin