I stressens värld är Återhämtningen kung.

En krönika av Björn Rhodin
Caladrius

I stressens värld är Återhämtningen kung.

Vill jag förändra mitt liv är det ingen annan än jag som kan göra det. Omvärlden kommer reagera utifrån dina handlingar. Om du inte ändrar något kommer du aldrig kunna förändra något. Albert Einstein sa att "det är bara en dåre som testar samma sak om och om igen och förväntar sig olika resultat”.
True that.

Anders Hansens bok ”Fördel ADHD” är en bok som egentligen alla borde läsa. Oavsett om man har någon i sin närhet som verkar sprallig, framåt och driven men samtidigt tankspridd, glömsk och går upp och ner i energin eller är sådan själv kommer denna boken förklara SÅ mycket för alla.

Dr Hansen förklarar på ett mycket enkelt sätt att hjärnan kretsar kring ämnet dopamin. Ett av två ämnen allt handlar om. Kemiskt sett finns det bara två saker du som människa strävar mot. Dopamin och Seratonin. Man skulle kunna säga att när allt kommer omkring är det dessa två ämnen allt handlar om för djuret människan. Jakten efter kemin. Och vi som ligger i de högre nivåerna av ADHD-skalan är extrema jägare på detta men det gör oss också matta och periodvis svårfokuserade.

För belöningssystemet som skickar på oss dopamin när något har varit trevligt, roligt, glädjande, givande eller fått oss att kicka på annat sätt, är trögt hos oss. Så hjärnan letar hela tiden efter nästa kick. Och sökandet efter kickarna gör oss utmattad i huvudet.

Den största orsaken till att jag just nu i livet lyckas med min återhämtning och har fått tillbaka energin i livet är att jag har strypt tillförseln av intryck och valt mina fighter. Jag har ”offlineperioder” varje dag då jag inte använder mobilen för dopaminkickar utan väljer andra intryck istället. Jag väljer. Inte mobilen. Inte facebooknotiserna. Inte instagramappen. Jag.
Skall jag ge hjärnan intryck utöver det jag behöver vara beredd på i mitt jobb och i mitt privatliv, skall det GE energi, helt ovillkorligen. Om jag ens anar att aktiviteten kommer gå på röven så avbryter jag och hittar ett alternativ. Detta har gjort att jag för tillfället har fler dar med bra energi än dåliga dagar utan energi. Och det märks med all önskvärd tydlighet att min själ behövt detta. Så länge.

Vill jag förändra mitt liv är det ingen annan än jag som kan göra det. Men valet måste vara mitt. Det är ingen annan som skall vilja det åt mig.

För mig så har dessa tre punkter varit helt centrala och kanske fungerar de för dig som läser också:

1.     Stryp tillförseln av intryck.
Fokusera på ett intryck i taget. Läs en bok. Då kan du bara göra en sak. Du kan bara läsa och hjärnan skapar fantasibilder av det ögat läser. Ingen mobil, ingen musik, inget som distraherar. Känn efter i huvudet när du lägger ner boken. Känn hur det känns. Det är SÅ det skall vara. Inte som det känns efter 30 minuter på Facebook och kolla söta kattungar och folk som skämmer ut sig i text.

2.     Konditionsträning på morgonen – Varje morgon.
Konditionsträning ger energi nästan omedelbart tack vare syreupptag och omsättning i blodet och huvudet. Denna energin ger en ökad förmåga att koncentrera dig balanserat. Börjar du med detta får du njuta av effekterna hela dagen. Jag kör aldrig mer än 10-15 minuter med något som höjer pulsen i intervaller för denna sakens skull.

3.     Gör saker själv och bara för din skull.
Jag älskar vatten. Jag älskar känslan av att duscha kallt efter att ha varit varm.
Alltså badar jag bastu och simmar. Jag simmar inte länge. Det orkar jag inte ännu. Men en 20-30 minuter får jag till tre fyra gånger per vecka och det räcker för själen just nu. Och efteråt svettas jag i bastun och duschar chock-kallt.
Och älskar varenda gång.
Men detta är bara för mig. Inga barn. Ingen fantastisk fästmö. Inga kompisar. Jag. Bara jag. Du får inte glömma bort människan som bor där inne.

Jag tror att det största felet vi människor gör med kommunikation idag är att vi lyssnar för att svara istället för att lyssna för att förstå. Så när någon faktiskt lyfter bladet från munnen och berättar att han eller hon är trött i själen, att det inte finns någon energi, att det känns som att skithögen bara växer och att det inte finns något ljus i tunneln med stress – Lyssna för att förstå istället för att lyssna för att svara.

Du väljer hur ditt liv skall vara. Vill du leva på ett sätt du inte har resurser till idag måste du göra förändringar för att på sikt ta dig dit. Det kanske är år dit men varje dag gör du val som antingen leder dig åt rätt håll eller fel håll. Varje dag gör du dessa val.

Jag med.

 Björns frukost i lugn och ro vid köksbordet efter lördagens morgonpass. 

Björns frukost i lugn och ro vid köksbordet efter lördagens morgonpass. 

 
 
 
 
Björn Rhodin