Låt inte huvudvärken hindra din karriär - Såhär gör du.

Du kanske har testat massage. Du kanske har testat receptfria värktabletter. Du kanske har varit i väg ett par vändor till någon som knäckt och dragit lite i nacken för dyra pengar.

Ändå ger det sig inte.
Molande. Malande. Störande. Uttröttande. Koncentrationsförstörande.


Den kanske är där när du vaknar, den kanske är där på lunchen. Den kanske är där efter jobbet när du borde orka träna och den kanske är där när du kommer hem och bara vill ha det lugnt och skönt.

Låt inte huvudvärken hindra din karriär. Ta hand om den innan den tar över livet. Stresskontroll och konditionsträning är facit både för huvudvärken, spänningar i nacken och prestation på jobbet.

Om jobbet kräver din fulla uppmärksamhet och kanske bara är ett viktigt steg mot nästa tjänst så måste du verkligen prestera. Då kan det vara jävligt stökigt om den molande huvudvärken aldrig ger sig.

Är vi överens om att du hade haft större förutsättningar att prestera om du inte haft ont? Är vi överens du och jag om att detta har en potential att sabba din prestation på jobbet och kanske också nästa karriärsteg om det vill sig riktigt illa?
Är vi också överens om att även om du inte är skadad eller sjuk så måste det få ett stopp?

Jag förstår att du har försökt genom behandlingar, vårdcentralsbesök, mediciner, googlingar, kompisrådgivningar och allt där i mellan. Jag vågar också gissa på att du började med att försöka ignorera smärtan genom att tänka på något annat när det gjorde ont och köra på med livet och träningen ändå.

Skall vi inte göra så nu du och jag att vi börjar från början och i rätt ända?

Vi börjar med det du sannolikt tror är viktigast. Specialövningar. Och dom är viktiga. Kanske inte viktigast men ändå.
Jag tänker att vi testar med en övning för en vanliga orsak till spänningshuvudvärk först – svag Serratus anterior (en muskel som kontrollerar skulderbladet bland annat).

Därefter behöver du stärka upp musklerna mellan skulderbladen, rhomboideerna och nedre delen på kappmuskeln. Då kör du övningen YTW.

Dessa två övningar är en del på vägen. Du kommer sannolikt behöva fler men dessa två är ofta rätt ställe att börja på om du har spänningshuvudvärk.

När du nu fått med dig dessa två specialövningar för skulderbladen är nästa steg att prata om ”elefanten i rummet”.
Stressen.
Stress är kroppens beredskapssystem. Ju högre beredskap ju snabbare går larmet (sympatiska nervsystemet) som skall spänna musklerna, öka pulsen, höja blodtrycket och göra dig klar att slåss eller fly (fight & flight). Det kommer alltså bli väldigt konstigt om du stressar in på yogaklassen på gymmet för att sedan försöka koppla av. Det motverkar hela syftet.

Ju mer stressad och ju längre tid du varit stressad ju hårdare kommer kroppen att reagera.

När vi lugnar ner beredskapen i kroppen kommer larmet alltså inte gå lika snabbt eller högt. Du kommer få en smärtlindrande effekt genom att komma ner i stress.

Så vad är min magiska lösning för detta?

Jag är hemskt ledsen över att behöva göra dig besviken. Det finns ingen enkel lösning. Tyvärr kan jag heller inte göra detta åt dig. Du måste göra det själv.

Vissa typer av människor som kommer till oss på Caladrius behöver lång vägledning, utbildning och träning för att få ner stressen och andra behöver bara en spark i arsel i rätt riktning.

1.     Sluta lägg till skit i livet. Lösningen är inte en yogaklass till eller att lägga in ytterligare ett pass med den där goa kinesiska meditationen som någon tjejpolare rekommenderade.
Ta bort istället för att lägga till.
Det spelar ingen roll hur mycket du gör för att komma ner i stress om hela livet består av grejer som du skall göra och ha tid med. Är du med på hur jag menar?

2.     Prioritera dig själv. Sluta ge bort energi till alla andra när du inte ens har till dig själv.
Bara sluta med det.

Du kommer säkert behöva fler punkter med dig på din resa men detta är två väldigt centrala och tidiga punkter för Caladrius när vi hjälper människor med stressproblem.

Sen var det grejen med träningen.  
Konditionsträningen. Inte gymmet. Inte yogan. Inte ”pumpen”.

Konditionen.
Svettigt och flåsigt. Och flera gånger i veckan.
För att kunna prestera bra behöver framförallt hjärnan vara i gott skick. Det blir den av konditionsträning. Det kommer göra dig piggare, friskare, klarare, bättre fokuserad när det gäller och ge en bättre kapacitet över dagen. Lita på mig. Det funkar.

Är du ovan vid den typen av träningen kan det räcka med 30 minuter på en crosstrainer så du blir andfådd och svettig två eller tre gånger i veckan. Det tar inte mer än ett par veckor innan du kommer känna skillnad.  

Så för att knyta ihop säcken.

1.     Ta hand om värken direkt, innan den tar över livet. Har det du försökt med hittills inte hjälpt så hör du av dig till mig så bokar vi in en konsultation.

2.     Gör övningarna jag länkade till. En för serratus anterior och en för rhomberna och nedre trapezius. Viktiga muskelområden som ofta missas vid behandling av spänningshuvudvärk.

3.     Våga ta hand om stressen. Lägg inte till skit. Dra ifrån. Skapa tid för mental återhämtning och prioritera din energi till dig själv innan du ger bort den till andra.

4.     Konditionsträna. Ofta och så mycket du och din kropp kan.

Detta ger en god chans till återhämtning ifrån huvudvärken.
Detta kan absolut ge en lugnare själ som kan fokusera på det som är viktigt.
Detta ger definitivt en ökad prestationskapacitet både på kort och lång sikt.

Låt inte huvudvärken hindra din karriär. Ta hand om den innan den tar över livet.
Stresskontroll och konditionsträning är facit både för huvudvärken, spänningar i nacken och prestation på jobbet.


Björn Rhodin
Caladrius Sävedalen
Caladrius Stockholm

 Björn Rhodin: "-Stresskontroll och konditionsträning är facit både för huvudvärken, spänningar i nacken och prestation på jobbet.”  bild: @photosbygederberg

Björn Rhodin: "-Stresskontroll och konditionsträning är facit både för huvudvärken, spänningar i nacken och prestation på jobbet.”

bild: @photosbygederberg


Om du behöver hjälp med huvudvärken och prestationskapaciteten kan du alltid kontakta oss.

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig!

Namn *
Namn
Önskad ort *
Tid för uppringning *

 
 
 
 
Björn Rhodin