Har du energi kvar EFTER jobbet eller tar allt slut innan du går hem?

Du måste ha energi kvar till livet du vill orka med efter jobbet. Till glädjen. Till att skratta. Till att leka med barnen. Till att fixa hemma så du har det som du vill. Till träningen. Till att ringa alla du inte hinner träffa. Till att vara närvarande.

Att konsekvent vara tvungen att lägga allt du har i energiväg på jobbet kan betyda olika saker. Dels kan det naturligtvis bero på arbetet i sig. Det kanske är tungt, det kanske är stressigt, det kanske är en dålig arbetsmiljö, det kanske är svåra och komplicerade kunder eller arbetsuppgifter som i sig konsumerar energi.
Kanske är det något av detta – kanske är det allt.
Och kanske är det så att du själv skulle kunna göra mycket mer för din egen situation än du tror och gör idag.  

Jag har fullständig förståelse för att livet tvingar dig att fortsätta när du kommer hem. Hushållet skall hållas ordning på. Maten skall lagas. Barnens läxor skall göras innan dom skall skjutsas till träningen. Partnern skall få prata av sig om sin arbetsdag. Tvätten skall laddas och plockas ur.

Och då har jag inte ens börjat prata om träningen du tycker att du behöver göra för att få superkroppen du anser att du borde ha.

Eller den fysiska närheten med partnern du inte är intresserad av för att du inte ser ut som du vill eller helt enkelt inte orkar.

Det är ett fysiskt och känslomässigt heltidsjobb efter arbetsdagen. Ifrågasätt ALDRIG att det konsumerar lika mycket energi som din arbetsdag.

Därför är det helt nödvändigt för dig att ha energi kvar efter jobbet. Därför är det så viktigt att arbetet inte äter upp allt du har och att du själv har en sådan kapacitet rent fysiskt och mentalt att du klarar av livet utanför.
Och DÄR fick du se vilken väg denna artikeln kommer ta nu.   

Har du vad du behöver? Orkar du med det livet du skapat och fått? Orkar du med allt du får till dig eller tar du det bara på ren reflex?
”-JAJAMEN! Det löser jag! Inga problem!” och går sönder lite inuti varje gång för att det enda du vill göra är absolut ingenting? Bara en liten stund. Ingenting. Bara vara med dig själv.
Inga måsten, inga tider att passa, ingenting som du tycker du borde göra, ingenstans du behöver hålla upp din fasad. Bara du och dig själv.

Tar du grejer på reflex och känner att du egentligen inte ville är det hög tid för eftertanke.
Jag har skrivit det förut och jag kommer skriva det igen; När du flyger flygplan och värdinnorna har säkerhetsgenomgång – Vem är det som skall ha syrgasen först?

Att ha energi kvar efter jobbet kan se ut som livets Mount Everest. Högsta hindret i världen och det finns inte en chans att du kommer upp. Men bevisligen finns det människor som med rätt vilja, mindset och utrustning absolut kan bestiga berget. Det handlar om förberedelser, rätt insatser vid rätt tid och i rätt mängd. Det är ingen som klarar av att bestiga Everest utan förberedelser och en plan. Det är heller ingen som förväntar sig att livet bara skall lugna sig och att du skall få massa energi över som genom ett trollslag.
Det funkar inte så.
Du behöver en plan.

Jag tänker såhär:  

1.     Du börjar med att skriva ner alla aktiviteter i din vardag under sju dagar. Har du gjort något som tog energi skall det skrivas ner (gäller även samtal, enkel städning, promenad med hunden och liknande. Allt skall ner.)

2.     När listan är gjord delar du upp aktiviteterna ”Nice to do” och ”Need to do” (Skönt att få gjort och Måste göras).

3.     Kolla över listan igen. Är du helt säkert på alla dom grejerna faller under ”Need to do”? Kan någon annan i hushållet bidra? Behöver det göras så ofta som du känner?

4.     ”Nice to do” får stå tillbaka under en begränsad period för ”Need to do”. När du skall plocka bort grejer som tar energi åker ”Nice to do” först. Även om det är nice för själen att torka av diskbänken nio gånger om dagen.

Nu har du en bättre kontroll över vad det är i din vardag som kostar energi och vad du gör på rutin bara för att du alltid gjort det.

5.     Hitta en aktivitet som ger dig hög puls och gör dig svettig och andfådd och som pågår minst 30 minuter. Det behöver inte vara speciellt jobbigt alls, bara pulsen får jobba i minst 30 minuter. Snabb promenad, cykling, crosstrainer, rodd. Nått liknande.

6.     Bestäm 2 dagar då du skall genomföra dessa aktiviteter och plocka fram ”Need to do/Nice to do”-listan. Dagarna du tränar drar du ner på vardagsaktiviteter.

7.     Håll dig till två dagar per vecka de första 4 veckorna även om du blir pepp och känner dig sugen på fler. Du skall INTE gå ut för hårt denna gången. Lita på mig i den frågan.

Konditionsträningen är nämligen facit. Det är genom den du kommer stärka din mentala kapacitet genom bättre syreupptagningsförmåga, bättre ämnesomsättning, gynnsamma förändringar i hormoner osv. Det är inte styrketräning på gymmet som kommer ta hem detta. Det är konditionsträningen. Men för att ORKA träna måste du disponera energin annorlunda än du gör idag, alltså kör vi listorna för att du skall se vad du skall ta bort och vad du skall ha kvar.

Är det en väldigt lång ”Need to do”-lista behöver du fundera ett varv till på om det är så du vill leva ditt liv eller om det finns något du kan göra för att förändra situationen.  

Börja här. Inte mer. Inte mindre. Skapa en överblick över vad du lägger din energi på och träna kondition två dagar i veckan. That’s it.

Ett steg i taget så länge alla går framåt. För från och med nu så backar du inte längre.
Nu skall du bli bättre.  

Björn Rhodin
Caladrius

 "-Och kanske är det så att du själv skulle kunna göra mycket mer för din egen situation än du tror och gör idag. ” skriver Björn Rhodin   Foto: Johan Gederberg, @photosbygederberg

"-Och kanske är det så att du själv skulle kunna göra mycket mer för din egen situation än du tror och gör idag.” skriver Björn Rhodin

Foto: Johan Gederberg, @photosbygederberg


 

"Jag vill bli kontaktad av Caladrius för mer information om era tjänster"

 
 
 
Björn Rhodin