Lär hjärnan bli bättre på att ta smarta beslut

Hjärnan gör som den alltid har gjort och därför behöver den hjälp att göra annorlunda. 

Vare sig du vill eller inte tar du beslut hela tiden. Hjärnan fattar beslut. Ofta nästan som i ren reflex. För att vi skall bli så effektiva som möjligt i denna beslutsprocess och för att den skall gå så fort som möjligt utgår också hjärnan i många fall att beslutet är samma som senast du var med om liknande situation. Detta är en del i vår överlevnad som djurart. Precis som vi pratat om innan så kommer hjärnan ihåg saker som gjorde väldigt ont och undviker göra det igen. Hittar du något gott att äta eller dricka, som du tycker om, äter och dricker du gärna det igen.
Du gör som du alltid har gjort helt enkelt. För att det är enklast för huvudet.
Men vad händer när det är dessa val som sätter oss i skiten? Vad händer när tankereglerna och dom upptrampade stigarna i hjärnan inte alls är vägen att gå?

Ja först och främst behöver du förstå att det är motvind och uppförsbacke. Det är SVÅRA grejer detta. Det är till och med på det viset att det rent anatomiskt och fysiologiskt faktiskt går fortare för signalerna att färdas över områden i hjärnan dom gått tidigare. Den ”upptrampade stigen” finns faktiskt i verkligheten.

Så länge hjärnan har gått dom gamla vägarna längre än dom nya oupptrampade, kommer tendensen att finnas till att falla tillbaka till invanda beteenden och gamla mönster.

Det är fullständigt vansinne att tro eller förvänta sig att beteendet skall ändra sig över natten. ”Vänta inte uppe på den lösningen” så att säga.

Det är arbete med dig själv, inuti och tålamod som kommer ta hem den vinsten. Och det kan ju verka besvärligt. Det kan vara både obehagligt och svårt. Dels eftersom dom äldre beteendena är lättare och ibland roligare och dels eftersom dom nya beteendena är både annorlunda, svåra och ibland tråkigare för stunden.

Jag skall göra ett ärligt försök att hjälpa era hjärnor och själar landa i detta.

 Björn Rhodin: "-Hjärnan gör som den alltid har gjort och därför behöver den hjälp att göra annorlunda."  Bild: @photosbygederberg

Björn Rhodin: "-Hjärnan gör som den alltid har gjort och därför behöver den hjälp att göra annorlunda."

Bild: @photosbygederberg

vägskäletACTKBT.png

Bilden ovanför är ett sätt att illustrera valen du behöver göra för att få en förändring i ditt liv och på så sätt kunna ändra det du inte tycker är bra.
Mittenfiguren symboliserar tiden fram tills idag. Nu.
Du kan inte göra mycket åt det som är förlöpt annat än lära dig av misstagen och förändra det som behöver förändras. Men vart du skall i framtiden, det kan du påverka i allra högsta grad.

Det spelar ingen roll vad du vill göra eller vad du vill förändra. Vägen mot målet kommer innebära både beslut och prioriteringar och det är inte alltid lätt när det kommer till kritan.
Då är det väldigt viktigt att medvetengöra processen, riktningen och målet.
Bilden nedanför är att ett sätt att göra just det.
Om du fortsätter som du ”gör just nu” (och som du kanske förstått behöver ändras), vad är konsekvensen på kort sikt? Och vad är den på lång sikt?
Vi som är känslostyrda i många avseenden (jag skriver Vi eftersom jag i allra högsta grad är känslostyrd) och vi tenderar till att vilja må bra just nu. Inte sen. Det är lite svårt att se att det kommer bli bra så småningom när det inte känns bra just nu. Så vi behöver helt enkelt jobba lite hårdare för att hålla kursen när vi skall ta beslut som påverkar vår framtid på ett bra sätt. Det kommer inte räcka att gå på magkänslan i just detta fallet.

medvetengörande.png

Bilden ovanför är sätt att medvetengöra behovet av en förändringsprocess fungerar på många fler ställen i livet. Har du ett jobb du inte är nöjd med? Vad gör du för att förändra det? Söker du ett nytt jobb? Försöker du förändra arbetet så det blir bättre? Eller går du bara dit, biter ihop och låter dagarna gå?

Så om vi då skall översätta detta till Caladrius paradgren – Smärtlindring och rehab. Hur låter det då? Jo det blir ganska tydligt i vilken ände jag börjar.

Vi börjar ju alltid, alltid, alltid med smärtlindring. Vi måste hitta ett verktyg som fungerar hemma och som ger individen lite andrum och vila ifrån smärtan. Om det så bara sjunker från VAS 8 till VAS 6-7 (av en 10 gradig skala gällande smärta) så måste vi börja där. Kroppen skiter fullständigt i allt vad övningar heter så länge den har så ont nämligen.
I processen att hitta ett smärtlindringsverktyg finns det så gott som alltid avslappning och stresskontroll.
När vi förklarar för klienten att vissa saker i livet måste kanske vänta lite en period eftersom dessa förvärrar situationen (typ rörelser som gör ont, stress hemma och på jobbet, träning) är det väldigt viktigt att klienten förstår innebörden av de val denna gör och hur det både påverkar situationen just nu och om åtta veckor.
Därför är det viktigt att individen är medveten om sina val i vardagen för att kunna ta beslutet att ”gå mot solen” istället för att glida tillbaka till ”regnmolnet”.

Ni skall få ett handfast exempel så ni hänger med i resonemanget:

Britt-Marie har fått problem med ländryggen. Diagnosen är diskbuktning och hon har haft ont som fan. I hennes rehab finns instruktionerna, bland andra, ”Du skall inte bädda sängen eftersom det gör att du får ont resten av dagen och riskerar försämra diskproblematiken.”
Den ena sidan av Britt-Marie vill bara få det gjort eftersom hon får ångest av en obäddad säng. Det ser ut som att hemmet förfaller och att hon inte uppfyller sin roll i hemmet som hon ser det.
Den andra sidan av Britt-Marie har hört instruktionen ”-Just den rörelsen just nu i din rehab är grymt olycklig. Vänta med den tills vi ger grönt ljus igen så skall du nog fan se att du kan bädda alla sängar i hela huset så småningom utan att få ont.”

Konsekvenserna på kort sikt av att göra som hon alltid har gjort skulle innebära att hon får lite dämpning i ångesten av den bäddade sängen. Men på lång sikt att hon skulle kunna få ett diskbråck med permanenta nervskador och en mycket nedsatt livskvalité.
Konsekvenserna av att låta sängen vara skulle på kort sikt möjligen ge lite mer ångest men på lång sikt kan beslutet vara helt avgörande för ryggens hälsa och resten av livet.

Detta, underbara läsare, är bara en av anledningarna till att vi behöver vi jobba med huvudet samtidigt som kroppen under rehabiliteringen. Rehab är inte bara övningar eller behandlingar eller medicin. Det är otroligt mycket mer.

Det ena går inte att göra utan det andra men INGENTING går att göra utan att huvudet, själen och det mentala är med.

Björn Rhodin
Caladrius
 

Vill du att vi ringer upp dig på en telefonkonsultation för att göra en bedömning om Caladrius kan göra något åt dina besvär? 
Fyll i formuläret nedan så hör någon ur staben av sig. 

Namn *
Namn
Tid för uppringning *

 
 
 
 
Björn Rhodin