Våra tre viktigaste punkter vid ont i ländryggen

Våra tre viktigaste punkter vid ont i ländryggen

Det vi kallar diffus ländryggssmärta är ett av de vanligaste tillstånden vi på Caladrius träffar i vår vardag.
”Diffus” i detta sammanhang betyder helt enkelt att det inte finns något tydligt ursprung. Det finns inget trasigt i ryggraden eller i musklerna runt omkring och det finns ingen kronisk smärtsjukdom. Men det gör ont i alla fall. Även om det inte syns på röntgen.
Det är också i detta läget svenska sjukvården har som svårast enligt min uppfattning, att komma till rätta med besvären för individen. För här finns inga bränder att släcka. Här finns ingen medicin som kan rätta till allt och här finns ingen operation att göra.
Lösningen sitter i helheten. I livet. I den uteblivna träningen. I lite för många timmar framför datorn eller i bilen. I lite för dålig återhämtning. Allt på samma gång.

Vi hoppas att denna texten kan bidra till att i alla fall ett par ryggar blir bättre där ute.

Innan du får våra mest centrala punkter runt just ont i ländryggen behöver vi skriva ett par rader om hur det inte skall kännas. Säger du ”check” på nått av detta är det handbromsen på och sen in till en läkare eller fysioterapeut för medicinsk undersökning.

·      Strålande, ilande (typ tandvärk) ner i benet, på låret, vaden och eller foten skulle kunna vara någon form av nervpåverkan och detta skall undersökas av legitimerad vårdgivare utan undantag.

·      Mindre kraft i ena benet än i det andra. Skall utan undantag också undersökas av läkare.

·      Känselbortfall i huden någonstans på benet. Samma sak. Utan undantag skall detta undersökas av läkare.

Dessa punkter är alla starka tecken på att smärtan är kopplad till en nerv i ryggen som inte mår bra och detta är allvarligt och kan bli riktigt dåligt väldigt snabbt.

Med detta sagt skall du nu få veta lite mer om din värk i ländryggen.

Det finns ett par rörelser och situationer som är väldigt talande runt den diffusa ländryggsproblematiken. Vanliga grejer i vardagen som ofta gör väldigt ont, ibland genom en starkare huggande smärta.
Du som läser för att du har ont i ryggen kommer sannolikt känna igen dig.

-       Att stå framåtlutad över diskbänken och diska

-       Att borsta tänderna framför spegeln i badrummet och luta dig framåt

-       Att dammsuga med böjd rygg

-       Att bädda.

Den gemensamma nämnaren med alla dessa aktiviteter är att kroppen vill göra en höftfällning men eftersom rörelsemönstret inte riktigt fungerar kommer fällningen ske uppe i ländryggen istället för i höften som det var tänkt.

Av punkterna ovanför här är dammsugning absolut jävligast mot den onda ryggen. Att böja ryggraden och samtidigt rotera är det absolut svåraste och sämsta du kan utsätta en rygg i smärta för. Gör inte det. Nån annan får dammsuga eller så får det helt enkelt vänta när ryggen är som värst.

Caladrius tre viktigaste punkter vid diffus (men uppkollad) ländryggssmärta.

1.     Se till att rumpan inte är för spänd och att rörelsemönstret hip hinge är på plats. Är sätet för tight så knådar du ut det med en boll. För vissa typer av ländryggssmärta räcker det med en utknådning och lite rörelser. 
Här finns en film med knådningen. >>>>

Här finns en film höftfällningen. >>>>
 

2.     Undvik rörelser som gör ont under tiden som du tar hand om besväret.
Att ”kötta sig igenom smärtan” är ingen bra idé. Det kommer göra dig rörelserädd och hjärnan kommer konsekvent att stoppa dig från att göra rörelser den tror du fortfarande har problem med. Ju mer du pressar dig ju räddare kommer hjärnan bli för rörelsen.
Hitta lösningar. Är ni fler i hushållet kanske ni kan hjälpas åt så du inte behöver stå böjd framåt så det gör ont i ryggen? Du kanske kan göra något annat istället?

3.     Stillasittande och inaktivitet är en starkt bidragande orsak till att detta uppkommer överhuvudtaget. Sitter du på arslet mer än du rör på dig under dagen är det hög tid att röra på kroppen. Vi pratar inte två-tre träningspass i veckan nu (det behöver du också) utan mer aktivitet i vardagen. 30 minuters promenad helt villkorslöst varje dag. Oavsett väder.

Dessa tre punkter är ”most of the people – most of the time” hos oss på Caladrius. Löser du dessa tre så har du kommit väldigt långt.

Kanske hela vägen. Det är inte omöjligt.

Björn Rhodin
Caladrius

 Ett välfungerande säte, att undvika saker som gör ont under en period och att röra på sig mer varje dag är lösningen på många ländryggsbesvär.

Ett välfungerande säte, att undvika saker som gör ont under en period och att röra på sig mer varje dag är lösningen på många ländryggsbesvär.

 

"Jag vill bli kontaktad av Caladrius för mer information om era tjänster"

 
 
 
 
 
Björn Rhodin