Björn Rhodins viktigaste punkter för lindring av huvudvärk

Tre punkter om hur du själv kan lindra din spänningshuvudvärk

Huvudvärk är en typ av smärta människan inte kan ”rymma ifrån”. Att ha ont i ett knä, en axel eller en armbåge går ofta att komma undan genom att inte belasta området. Så fungerar inte huvudvärk. Huvudvärken tillsammans med tandvärk och magsmärtor och problem som är extra energikonsumerande eftersom vi inte kommer undan. När vi gör våra uppstartsmätningar på Caladrius märker vi att dem med huvudvärk är ofta mer påverkade och stressade av smärtan än klienter med t.ex. knäartros eller diskbuktning. Vi har svart på vitt att huvudvärk slår hårdare än många andra smärttyper.

Det är väldigt viktigt att du vet vart huvudvärken kommer ifrån. Smärtan skulle kunna komma ifrån stela och svaga muskler runt skuldrorna, nacken och halsen (spänningshuvudvärk) men det finns också sjukdomar vars möjlighet du definitivt vill att en läkare utesluter. Sjukdomar som ingen människa vill ha och som kan vara mycket dåliga.

Så går du runt med huvudvärk hela tiden utan att veta varför skall du absolut ta tag i detta och utreda orsaken.

När det gäller sjukdomen migrän som många är drabbade av finns det idag bara kända lindrande mediciner men det är inget som går att ”bota” per definition. Det går att lindra med bra mediciner, det går att stoppa anfall, att göra anfallen lindrigare osv. men inget som tar bort sjukdomen. MEN. Även för migränsjuka kommer tipsen nedanför att vara matnyttiga och kan absolut bidra till ett lättare liv.

Och när detta nu är avklarat så skall vi gå till artikelns kärna – Spänningshuvudvärk eller annan huvudvärk (t.ex. migrän) utlöst av spänningar.

Vi arbetar väldigt mycket med huvudvärk och du skall få våra tre viktigaste punkter i vårt arbete.

1.     Stress fungerar alltid som en accelerator och katalysator för smärta. Att ha huvudvärk är enligt vår erfarenhet alltid relaterat till någon typ av stress. Antingen utspringer den ur stress eller så ökar stressen för att huvudvärken inte försvinner.
Stresskontroll är alltså fullständigt nödvändigt. Du behöver inte något som gör denna skiten ännu värre.
Växla ner flera steg snabbt. Har du omfattande huvudvärk är det orimligt att trycka sig igenom en arbetsdag, det är orimligt att storstäda, det är orimligt att köra ett förbränningspass på gymmet. VÄXLA NER.

2.     Var noga med maten och drycken. Har du fått i dig för lite vätska under dagen kan detta vara en orsak till huvudvärken. Men märkligt nog är det ofta inte själva vätskan som är för lite utan mineralerna som kommer med vätskan. Salter som människans celler behöver.
Är du osäker på mängden vätska eller vet med dig att det kanske är för lite – Testa en vätskeersättning (typ resorb). Vissa individer är mycket känsliga för denna balansen i kroppen.
Och som svar på frågan om kaffe driver ut vätska kan jag gladeligen avliva den myten. Koffein är inte vätskedrivande på det sättet. Du får i dig mångdubbel mängd vätska genom kaffet än det som koffeinet driver ut via urinsystemet.
Så fem koppar kaffe på en dag är alltså lika med fem koppar vätska för kroppen.

3.     Spänningshuvudvärken kommer i många fall ifrån skuldrorna och musklerna runt där.
Ett av det mest klassiska smärtmönster som finns är det sk. frågetecknet som på bilden bredvid.
Skulderhöjarmuskeln skapar ett mönster av smärta som går likt ett frågetecken från skulderbladet, upp över nacken, förbi örat och fram på huvudet för att landa i eller någonstans över ögat.

Det kommer dock inte räcka med att bara mjuka upp detta eftersom spänningen kommer någonstans ifrån.

Jag tänkte tips om lite äldre filmer vi har på youtube – Huvudvärksskolan. Där hittar ni sex filmer som mycket sannolikt kommer göra er spänningshuvudvärk om inte helt bra så i alla fall väldigt mycket bättre.

Huvudvärksskolan #1 – Skulderbladsstabilitet

Huvudvärksskolan #2 – Nedre delen på kappmuskeln

Huvudvärksskolan #3 – Bröstryggsrörlighet

Huvudvärksskolan #4 – Smärtbild: Frågetecken

Huvudvärksskolan #5 – Få spänningen att lugna sig

Huvudvärksskolan #6 – Gamnacken

Huvudvärksskolan #7 – Något skapar spänningen – Vad?

Det här är ett generellt sätt att ta hand om spänningshuvudvärk på. Det är inte säkert allt behövs, det är inte säkert det är alls detta som behövs och det kan mycket väl vara så att vi måste ha in fler insatser än detta.

Men det är ett ganska bra ställe att börja på. Du kan mycket väl få all hjälp du behöver med din spänningshuvudvärk med detta. 

Björn Rhodin
Caladrius

migraine.jpg
 

"Jag vill bli kontaktad av Caladrius för mer information om era tjänster"

 
 
 
 
 
Björn Rhodin