Ny utbildning ska lära anhöriga allt om smärtlindring

Den som har ont kan göra mycket för att minska sin smärta – och ett av de viktigaste stegen i den processen är att kunna få hjälp med smärtlindring i hemmet. Nu lanserar Caladrius Sveriges första smärtlindringsutbildning för anhöriga till personer som lever med kronisk smärta.

Miljontals svenskar lider av smärta – smärta som i många fall kan lindras avsevärt. Fysisk träning, andningsövningar och mentala övningar är några av de vanligaste byggstenarna för effektiv smärtlindring, men vad många missar är vikten av att få stöd i sin närhet.

– Sjukvården lider tyvärr av resursbrist i dag, vilket innebär att vården inte har någon möjlighet att hjälpa anhöriga till personer med kronisk smärta. Däremot är det en grupp människor som förtjänar mycket uppmärksamhet, säger Björn Rhodin, smärtlindringscoach och grundare av Caladrius.

– Det är viktigt att fokusera på anhöriga av två anledningar. Dels för deras egen skull. Att ha någon i sin absoluta närhet som har kronisk värk är verkligen inte lätt och om man inte har verktygen för att hantera det blir det jobbigt. Men det är också av största vikt för den som har ont att den anhörige har förståelse för smärtproblematiken, och att hen får kunskap kring vad som kan göras för att minska på smärtan.

Caladrius är en av Sveriges ledande experter inom smärtlindring, och på Caladrius har anhöriga sedan länge inkluderats i klienters smärtrehabilitering. Från och med 29/4 2018 kommer anhöriga också att få extra mycket utrymme på Caladrius – då lanseras nämligen Sveriges första utbildning för anhöriga till smärtpatienter. Under en heldag blandas teori och praktik i Caladrius lokaler i Sävedalen strax utanför Göteborg, där målet är att ge alla kursdeltagare fördjupad kunskap kring smärta och smärtlindring.

– Den anhöriges stöd och kunskap är helt nödvändigt för att smärtan ska kunna lindras hemma, och därför känns det väldigt bra att vi äntligen kan erbjuda den här utbildningen. Kursen kräver ingen förkunskap och kan därför besökas av så väl smärtpatienter som anhöriga, säger Björn Rhodin, och fortsätter:

– Vi ser att behovet av det här är helt enormt, och har därför gjort utbildningen så billig det bara går. Till en början håller vi utbildningen i Göteborgsområdet, men vår ambition är att på sikt kunna hålla den över hela landet. För det är verkligen något som behövs.

Läs mer om utbildningen HÄR >>>

För mer information eller intervjuer, kontakta Björn Rhodin på 072-324 44 16 eller bjorn@caladrius.se

Foto: Johan Gederberg - @photosbygederberg

Press nyhetBjörn Rhodin