Miljontals svenskar lider av smärta – nu kommer hjälpen

Så ska Caladrius minska smärtan hos miljoner svenskar

Smärta är ett snabbt växande samhällsproblem och statistik från SCB visar att miljontals svenskar lider av smärta i bland annat rygg, höft, nacke, axlar och skuldror. Allra störst är problemet bland kvinnor i åldern 25–54 år där hela 63 procent är drabbade.

– Det här är alarmerande siffror, som borde få många att haja till. För oss som jobbar med det dagligen kommer det dock inte som någon större överraskning. Smärta är ett enormt problem som det tyvärr är svårt att få hjälp med i dag, säger Björn Rhodin, professionell tränare, rehabiliteringsexpert och grundare av Caladrius.

Caladrius är en smärtlindringsklinik som arbetar långsiktigt för att ge människor en smärtfri vardag. Caladrius grundades i Göteborg 2010 och sedan dess har Björn Rhodin och hans kollegor hjälpt tusentals personer att få bukt med sina problem. Caladrius driver också Sveriges största Facebooksida om smärtlindring och rehab, och Caladrius filmer har över en halv miljon visningar i månaden.

Nu väntar nästa steg i Caladrius utveckling: en expansion som kommer att ske genom konceptet Caladrius Nomads.

– Caladrius Nomads är ett sätt för oss att äntligen få komma ut i Sverige och hjälpa fler. Det innebär att vi fortfarande har vår stora huvudklinik i Göteborg, men att vi samtidigt öppnar fler mindre Caladriusenheter runtom i landet. Vi har länge varit stora på västkusten, men smärta är knappast ett lokalt problem. Tvärtom, säger Björn Rhodin och fortsätter:

– Behovet av vår kompetens är enormt. Det finns så många som skulle kunna må bättre i sin vardag om de fick hjälp med att kontrollera sin smärta. Ingen människa ska behöva ha ont i onödan.

Den första staden som nås av Caladrius Nomads-konceptet är Stockholm, där Caladrius öppnar efter sommaren.

– Stockholm är ett naturligt nästa steg för oss. Redan i dag har vi många kunder där och efterfrågan är mycket större än vad vi har kunnat leverera, säger Björn Rhodin.

Caladrius Stockholm kommer att drivas under ledning av klinikchef Björn Rhodin och medicinskt ansvarig fysioterapeut Tobias Marmheden, med hjälp av professionella tränare och smärtlindringschoacher på plats.

– I den bästa av världar hade vi redan öppnat i flera svenska städer, men eftersom Caladrius arbetar med människors hälsa bygger allt vi gör på vetenskap och erfarenhet, och det är viktigare att säkerställa kvalitén än att det går fort. Med Caladrius Nomads har vi hittat formen för vår expansion, och jag ser fram emot att framöver kunna presentera Sveriges bästa smärtlindring i många fler städer, säger Björn Rhodin.

Caladrius Nomads öppnar i Stockholm efter sommaren. Platsen för anläggningen kommer att offentliggöras i ett senare skede.

För intervjuer och övriga förfrågningar kontakta Björn Rhodin på bjorn@caladrius.se.

I Sverige lider miljoner svenskar av smärta – som i många fall kan lindras avsevärt. Nu lanserar smärtlindringskliniken Caladrius konceptet Caladrius Nomads, där professionell smärtlindring och rehab kommer att erbjudas på en rad svenska orter. Först ut är Stockholm.  Foto på Björn Rhodin av Johan Gederberg @photosbygederberg

Foto på Björn Rhodin av Johan Gederberg @photosbygederberg

Press nyhetBjörn Rhodin