Caladrius föreläser gratis på Allum

Björn Rhodins filmer om smärtlindring och rehab har setts av miljoner människor på internet. Nu kommer han och kollegorna på Caladrius till Allums köpcentrum i Partille för tre kostnadsfria föreläsningar om lösningar till de vanligaste orsakerna till långvarig smärta.

Björn Rhodin är en av Sveriges ledande experter inom smärtlindring och rehab, och via sin klinik Caladrius har han genom åren hjälpt tusentals människor att minska eller till och med bli av med långvarig smärta. Björn Rhodin har också blivit en stor profil i sociala medier, där hans filmer om smärtlindring setts miljoner gånger.

– Är det någonting jag lärt mig i mitt arbete så är det att det finns väldigt många där ute som har ont. Och de har väldigt ont. Smärta är ett problem som är så mycket större än vad människor anar, säger Björn Rhodin.

Björn Rhodin föreläser också regelbundet runtom i landet, och 28 april kommer han till Allums köpcentrum i Partille för tre kostnadsfria föreläsningar om huvudvärk, överrörlighet och ländryggsproblem. Att föreläsningarna äger rum just på Allum beror på att Björn Rhodins företag Caladrius har sin bas i Sävedalen och att han själv har bott i Partille i större delen av sitt liv.

– Det är alltid roligt att föreläsa, men det känns extra bra att få göra det på hemmaplan i Partille. Partille har gett mig så mycket genom åren och jag vill gärna ge något tillbaka. Det är just därför vi gör de här föreläsningarna på Allum, säger Björn Rhodin.

Utöver de tre föreläsningarna får besökarna också möjlighet att mingla med smärtlindringscoacher från Caladrius, för att prata smärtrådgivning och rehabrådgivning, samt ta del av enklare behandlingar. Ambitionen med det hela är att sänka tröskeln för människor som vill få hjälp med sin smärta.

– Det är ofta ett stort steg att ringa det där samtalet för att inleda en behandling, vilket gör att man lätt drar på det. Samtidigt skulle många kunna hantera sin smärta bättre om de bara fick lite ny kunskap i kombination med några enkla tips, säger Björn Rhodin, och fortsätter:

– Min förhoppning är att även de som bara passerar Allum i farten ska kunna snappa upp någonting och ta med sig det hem. Om vi med den här dagen bara lyckas få en enda människa att få lite mindre ont så har vi gjort en viktig skillnad.

Föreläsningarna äger rum 28 april på Allums stora scen vid Akademibokandeln & EAT.
Se fullständigt schema nedan!

Schema för 28 april:

11:30 Föreläsning om huvudvärk. Vilka typer av huvudvärk finns det, varför uppstår de och vad kan vi göra för att få vår huvudvärk att minska?

13:30 Föreläsning om smärta vid överrörlighet. Vad innebär det egentligen att vara överrörlig, varför uppstår smärta och vad kan vi göra för att minska problemen?

15:00 Föreläsning om ländryggsproblem. Ond ländrygg är extremt vanligt i Sverige – det här är föreläsningen som går på djupet med det fenomenet.

Under dagen kan du träffa Björn Rhodin med kollegor från Caladrius, för att prata smärtrådgivning, rehabrådgivning och ta del av enklare behandlingar.

Caladrius föreläser gratis på Allum 28/4