Prioriteringsordning för träning med överrörlighet.

Såhär tänker vi på Caladrius när vi hjälper människor med överrörlighetsproblematik

Vi får in tre-fyra nya klienter i veckan just nu som har stora problem med sin överrörliga kropp. Vissa har EDS (Ehler-Danlos syndrom) och andra har misstänkt EDS men ingen diagnos. Oavsett behöver samtliga hjälp att få kontroll över sin kropp, hjälp att lindra sin smärta och hjälp med att ta tillbaka glädjen i livet som smärtorna tog.

Vi får också väldigt mycket frågor via e-post, telefonsamtal och Facebook när det gäller just träning och överrörlighet. Så jag tänkte vi skulle visa lite hur vi prioriterar när det gäller just träningen och energin för någon som har besvär av sin överrörlighet.

Kroppen delas in i fem grundläggande rörelsemönster. Press, drag, höftfällning, knäböj och ”bära tungt” (på engelska är motsvarande ord – Press, pull, hip hinge, squat och loaded carry). Dessa rörelsemönster har egentligen ingen inbördes prioritering, för någon som saknar begränsningar. Vår kunskap och erfarenhet säger oss dock annat för någon med överrörlighet eller EDS.  

Forskningen och vården går trögt för dessa tillstånd och vi på Caladrius är en av få kliniker i landet som jobbar med detta regelbundet. Våra rekommendationer och vår argumentation för prioriteringarna är våra egna och fungerar för alla de klienter vi träffar varje vecka med överrörlighet.

Prio 1 – Loaded Carry

Detta rörelsemönster kommer hjälpa individen att promenera på ett bra och skonsamt sätt. Förflyttning är något grundläggande för människan och kan man inte kan gå betyder detta ofta att det finns stora besvär att hantera sin vardag på ett bra sätt.
Kan individen promenera kan vi också få till en aktivitet i vardagen genom promenader på ett enkelt och tillgängligt sätt vilket kommer vara extremt värdefullt för individens välmående.

Prio 2 – Hip Hinge

Rörelsemönstret ”höftfällning” handlar om att du skall kunna plocka upp saker från golvet, böja dig fram utan smärta och lyfta saker. Fungerar inte detta för dig kommer du snart börja välja bort aktiviteter och rörelser och en dålig funktion i detta rörelsemönstret innebär väldigt ofta att du utvecklar en rörelserädsla som kommer vara svårare att få bort ju längre den funnits.

Prio 3 – Squat

Rörelsemönstret ”knäböj” säger sig självt. Att få ont när du sätter dig ner och reser dig upp kommer ganska snart ställa till det i livet för dig. Att använda rätt muskler vid rätt tillfällen är komplicerat för en överrörlig kropp och kraften du utvecklar i benmusklerna är viktig att kunna ta hand om.

Prio 4 – Pull

Själva ”draget” är sällan ett problem men eftersom samma muskler som hjälper kroppen att dra något åt sig är i många avseenden samma muskler som stabiliserar skulderbladen och resten av ryggen använder vi rörelsemönstret för att komma åt dessa helt enkelt.

Prio 5 – Press

Vår vardag kräver inte speciellt mycket press om vi inte idrottar eller jobbar med något där vi skjuter saker framför oss. Snarare är det tvärt om. Vi har armarna framför kroppen vilket innebär att musklerna i rörelsemönstret ”Press” är igång stora delar av dygnet och hade egentligen behövt vila sig.
MEN. När pressmönstret inte fungerar och skuldrorna inte rör på sig som de skall kommer andra följdproblem såsom axelbesvär och huvudvärk och det vill vi undvika i så stor utsträckning det går.

Är det nu så att individen framför oss har specifika problem i specifika områden tar vi naturligtvis hand om detta samtidigt som rörelsemönstret i tur och ordning.
Vi kan absolut ha situationer med överrörliga individer där axeln knasar samtidigt som vi måste ordna till ”Loaded Carry”. För så ser det ut. Ingen är den andra lik.

Någon med överrörlighetsproblematik kommer ha svårt att utföra flera olika rörelsemönster i samma övning vilket innebär att vi mycket hellre tar ett i taget och först när individen klarar det första går vi vidare till det andra. Då är det en liten ganska liten insats att hålla igång mönstret dem redan lärt sig samtidigt som vi jobbar på det nya.

Såhär tänker vi på Caladrius. Och det fungerar för samtliga våra klienter med överrörlighet och eller Ehler-Danlos syndrom.

För att bidra ytterligare har vi en serie filmer i pipelinen där vi kommer gå lite djupare ner i varje rörelsemönster baserat på just överrörlighet.

Björn Rhodin
Caladrius

 Såhär tänker vi på Caladrius. Och det fungerar för samtliga våra klienter med överrörlighet och eller Ehler-Danlos syndrom.

Såhär tänker vi på Caladrius. Och det fungerar för samtliga våra klienter med överrörlighet och eller Ehler-Danlos syndrom.

 

"Jag vill bli kontaktad av Caladrius för mer information om våra tjänster"

 
 
 
caladrius professionell rehab och träning
 
 
 
Björn Rhodin